Woolman Oy

Kasvua ja kiihtyvyyttä growth hackingin avulla – kuinka sitä oikein tehdään?

Kasvua ja kiihtyvyyttä growth hackingin avulla – kuinka sitä oikein tehdään?

Growth hacking on markkinointia, joka tähtää myynnin ripeään kasvattamiseen. Sen ytimessä on luovuus, nopeat toistot ja tulosten seuranta, jotka muodostaa  selkärangan tuleville markkinoinnin toimenpiteille. 

Growth hacking, eli tuttavallisemmin kasvuhakkerointi ja digitaalinen markkinointi kuuluvat yhteen. Molemmat vaativat usein uudenlaisia tekniikoita, taitoja sekä näkökulmia tuottaakseen toivottuja tuloksia. Kasvuhakkerointi oikein tehtynä, oikeassa kontekstissa kykenee näyttämään kyntensä hyvinkin nopeasti.  

Oikotie onneen vai kädet saveen?

Woolmanin growth hackerit ovat auttaneet useita verkkokauppoja kasvun tekemisessä. Palveluihimme luottavat muun muassa Billebeino, Apteekkiplus, Kaiko sekä monet muut. Avainasemassa Woolmanin kasvupalveluissa on kauppiaan kehittyminen sekä asiakkaan oppiminen: verkkokauppias oppii itse, pitää naruja käsissään ja kykenee jatkossa itsenäisestikin kasvuhakkerointiin.  

Tässä artikkelissa käymme läpi, että mitä juuri sinun on mahdollista oppia valitsemalla Woolmanin kasvuhakkeripartneriksesi.  

Pienestä se lähtee

Yleinen aihe digitaalisesta markkinoinnista puhuttaessa on hinta. Paljonko minun täytyy laittaa rahaa vaikkapa Facebookin mainosalustaan saadakseni tuloksia? Yleistä ennakkoluuloa vastaan voimme sanoa, että pienelläkin budjetilla pääsee hyvin alkuun.

Kasvuhakkerointiin sijoitettuja kuukausisummia kannattaakin ajatella sijoituksena eikä rahan heittämisenä harakoille. Pienellä pääsee hyvin liikkeelle digitaalisen markkinoinnin saloihin, tuloksien aikaansaamisen lisäksi. 

Kampanjoiden edetessä budjetin nostaminen ei aina ole edes välttämätöntä. Tärkeintä on löytää hyvä tasapaino sijoituksen ja tuoton suhteen. Growth hackingin yhtenä ohjenuorana onkin sen kustannustehokkuus – rahaa ei käytetä mihinkään ylimääräiseen. Kustannustehokkuutta saavutetaan esimerkiksi tuntemalla työkalut, tekniikat ja taktiikat hyvin, siitä seuraavassa. 

Työkalut tutuksi

Yhtä oikeaa tapaa tehdä growth hackingia ei ole. Työhön voidaan tarttua uusasiakashankintana tai kohdistamalla mainonta tehokkaammin jo olemassa oleviin asiakkaiisin. Tärkeää on objektiivisesti tarkastella tehtyjä toimenpiteitä aika ajoin. Kun kokonaisuuteen yhdistetään lisäksi hyppysellinen muutosvalmiutta, alkaa kasvuhakkeroinnin paletti olemaan kasassa.  

Jos esimerkiksi hakusanamainonta tai sosiaalinen media piiloutuu mystisen usvaverhon taakse, todennäköisesti myös growth hacking herättää ihmetystä ja harmaita hiuksia. Rahan sijoittaminen vaikkapa display-mainontaan, josta ymmärtää hyvin vähän, kuulostaa liiketoiminnan näkökulmasta riskialttiilta. Osaavissa käsissä oikein kohdennettu mainonta kykenee kuitenkin näyttämään tulokset hyvinkin nopeasti. Lisäksi jokaiselle sijoitetulle eurolle kyetään osoittamaan tuotto, joka usein yllättää – positiivisessa mielessä.

Kuinka Woolmanin kasvupalveluissa hakkeroidaan?

Läpivedetyistä projekteista ja kampanjoista jää paljon muutakin käteen kuin euromääräinen tulos tiliristikon alle. Meille on tärkeää, että sinä kehityt myös verkkokauppiaana. Häkkäämällä verkkokauppaasi meidän kanssa, häkkäät itseäsi samalla. Facebookin mainosalustan salojen ohella pääset halutessasi hyppäämään mukaan vaikkapa sähköpostimarkkinoinnin saloihin, opit oikeaoppisesti tulkitsemaan verkkokauppasi dataa sekä johtamaan liiketoimintaasi aivan uudella tavalla.  

Uudet oivallukset

Tunnistatko juuri sinun liiketoiminnallesi arvokkaimman asiakasryhmän? Vastaus löytyy erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Osaavissa käsissä työkalujen määrällisen datan pohjalta muodostuu erittäin selkokielistä, liiketoiminnalle hyödyllistä informaatiota. Markkinointitoimenpiteistä saatu informaatio tarjoaa hyvän pohjan tulevaisuuden toimenpiteille, kun toimenpiteitä voidaan kohdistaa entistä tarkemmin: juuri oikealle kohderyhmälle, juuri oikeilla tuotteilla, juuri oikeaan aikaan.

Ketteryys

Growth hackingia voisi luonnehtia nykypäivän yhteiskunnan ilmentymäksi markkinoinnin näkökulmasta: Toiminta on ripeää ja ajurina toimii tehokkuus, niin kustannusten kuin myös asiakasmäärien kasvattamisen näkökulmasta. 

Muutaman viikon tarkastelujaksoilla kyetään jo havaitsemaan eri toimenpiteiden toimivuus, kun dataa on kerääntynyt tarvittava määrä ja mutua ei tarvita päätöksentekoon. Hyvin pärjänneet kampanjat säilytetään ja heikot lenkit korvataan uusilla, paremmilla lenkeillä, darwinistiseen tyyliin. 

Olemme havainneet, että asiakkaan näkökulmasta myös tämä kaksi viikkoa on hyvin optimoitu: asiat pysyvät tuoreessa muistissa ja aikaa jää muuhunkin tekemiseen. Toiminnan tehokkuuden takaamiseksi haluamme panostaa yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa, joka tehostaa entisestään hakkerointia sekä asiakkaan kehittymistä, kun pyyntö ei ui järjestelmässä viikkoa.

Pitkän aikavälin vaikutukset – laadulliset tekijät     

Karrikoidusti markkinointi voidaan jakaa kahteen: lyhyen sekä pitkän aikavälin markkinointiin. Lyhyen aikavälin markkinoinnin tarkoituksena on tehdä tuottoa ja pitkän aikavälin tarkoituksena on luoda pitkäaikaisia asiakkuuksia. Luonnollisesti nämä eivät saa olla ristissä: Lyhyen aikavälin hyödyn maksimointi pitkän aikajänteen kustannuksella ei universaalisti ole kelvollinen ratkaisu oikein missään. 

Woolmanin kasvupalveluiden toimenpiteet tehdään verkkokauppiaan brändiä kunnioittavalla tavalla, jolloin toiminnan oma ääni ja tarina pääsevät esiin. Kasvuhakkerointia tehdessä kanssamme voimme luvata, että lisäksi nämä markkinoinnin laadulliset tekijät kehittyvät myös tuottojen ohella. Jäät ihmisten mieleen – hyvällä. 

Tutustu kasvuhakkerointipalveluihimme >> 

Lue lisää kasvuhakkeroinnista:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?