Kaiko – Fashion with a mission

Kaiko fashion with a mission Woolman

Kaikon tarinan taustalla on yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mirjam Sokka. Hänen pitkäaikainen haaveensa oli suunnitella kauniita ja laadukkaita naisten ja lasten vaatteita mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Mirjamille elämää mullistava hetki oli Rana Plaza -rakennuksen romahtaminen Dhakassa, Bangladeshissa vuonna 2013. Yli 1 100 ihmistä menetti henkensä. Vaatealan isot toimijat alkoivat lakkauttaa tuotantoa Bangladeshissa. Mirjam alkoi pohtia, mitä kaikille osaaville työntekijöille tapahtuu, jos vaateala alkaa vetäytyä maasta. 

Hän otti missiokseen yhteiskuntavastuullisesti valmistetun muodin ja tasa-arvon edistämisen muotialalla. Kaiko työllistää vähäosaisia ihmisiä etenkin kehittyvissä maissa ja auttaa tällä tavoin heitä luomaan parempaa tulevaisuutta itselleen. Kaiko myös lahjoittaa 7 % vuosittaisesta voitostaan Naisten Pankille, vapaaehtoisverkostolle, joka edistää naisten ja tyttöjen koulutusta oikeudenmukaisemman ja kestävämmän maailman luomiseksi. 

Yhteistyö Woolmanin kanssa vauhditti verkkokauppatiimin oppimista 

Kaikon markkinointitiimi halusi parantaa asiakasdatan ymmärrystään. Niinpä he päättivät kehittää omaa osaamistaan ja pyysivät kumppanikseen Woolmanin. Woolmanilla on kokeneista verkkokauppiaista koostuva tiimi, jolla on 360 asteen ymmärrys kansainvälisestä kaupankäynnistä ja sosiaalisen median eri alustoista. Kaikon työryhmä kutsui Woolmanin kasvupalvelujen päällikön Mikko Rekolan mukaan tiimiinsä laatimaan verkkokauppaliiketoiminnalle tavoitteet ja opastamaan tiimiä taktiikan ja toteutuksen suhteen.

”Kun Woolmanin kanssa keskustelee ideasta tai sovelluksen toiminnasta, heillä tuntuu aina olevan jokin hyödyllinen vertailutapaus. Tämä luottokumppanuus säästää meiltä aikaa, rahaa ja vaivaa.”
Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

Kaikon ja Woolmanin tiimit kokoontuvat kaksi kertaa kuussa tutkimaan asiakasdataa tarkemmin ja suunnittelemaan uusia kokeita tuleville viikoille. Tiimeissä kehitytään ja opitaan yhdessä. Yhteistyöhön kuuluu olennaisena osana tehokkaiden tapojen kokeilu uusien asiakkaiden hankkimiseksi, mutta vieläkin tärkeämpiä ovat oikeat prosessit, joilla asiakkaita sitoutetaan brändiin.

”Woolmanin ja Kaikon yhteistyö on ollut meille molemmille kiinnostava kasvutarina. Aloitimme varmistamalla, että Kaiko hyödynsi kaikkia mahdollisuuksia, joita Shopify tarjoaa D2C-kauppiaille. Myöhemmin olemme auttaneet Kaikoa maksimoimaan asiakashankinnan useissa kanavissa. Kaikon asiakkaat ovat hyvin uskollisia, ja kasvuprosessin aikana huomasimme, että Kaiko voisi hyötyä tuotearvostelujen ja käyttäjien luoman sisällön julkaisemisesta sivustossaan. Siksi esittelimme Kaikolle Yotpon, josta on tullut merkittävä sovellus heidän verkkokaupalleen.”

Mikko Rekola, Lead Growth Hacker, Woolman 

Asiakaspalautteet ja -arvostelut kasvun ja kehityksen ajurina

Kaikolla on uskollisia asiakkaita, joille Kaikon missio on erittäin tärkeä. Merkittävä osa missiota on liiketoiminnan läpinäkyvyys tuotannosta asiakaskokemukseen. 

Kaiko halusi helpon ja tehokkaan ratkaisun asiakkaiden sitouttamiseen, mistä syystä Woolman esitteli Kaikolle Yotpon. Yotpo Reviews & Ratings lisättiin verkkokauppaan. Arvostelut ja arvosanat edistävät myyntiä, koska ne auttavat asiakkaita ostosten tekemisessä. Asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin paremmin ja lukea muiden käyttäjien rehellisiä mielipiteitä. Arvostelut ovat myös täysin automatisoituja, joten ne linkitetään automaattisesti kyseessä olevaan tuotteeseen. Vaatteiden mitoitukseen liittyvät arvostelut ovat vähentäneet tuotepalautuksia. Kaikon tiimi muokkaa tuotetietoja nopeasti, jos niissä huomataan asiakkaiden signaalien perusteella parantamisen varaa. Arvosteluja käytetään myös mainosten, uutiskirjeiden ja somejulkaisujen suunnittelussa.

Yotpo-arvostelut ja -arvosanat ovat asiakkaiden sitouttamisen ytimessä. Lähetämme palautepyynnön seitsemän päivän kuluessa ostamisesta. Arvostelujen ja arvosanojen linkittäminen tuotteisiin käy todella helposti. Käyttäjien luoma sisältö on paljon vaikuttavampaa ja uskottavampaa kuin itse luomamme. Aitoa palautetta on myös mukava jakaa omalle tiimillemme muistutukseksi tiimityön merkityksestä.”

Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

Niiden vuosien aikana, jolloin Kaiko on käyttänyt Yotpoa, arvosteluja on kertynyt yli 9 000. Sitoutumisaste on 27 % ja tähtiarvosana vaikuttava 4,69. 

Asiakkaiden omat kuvat galleriaksi verkkokauppaan

Kaikon asiakkaat antavat mielellään palautetta. Yrityksen perustamisesta asti asiakkaat ovat merkinneet Kaikoa ahkerasti julkaisuihinsa sosiaalisessa mediassa. Palaute on pirstaloitunut useisiin kanaviin, minkä vuoksi sitä on vaikea hyödyntää.

Keväällä 2021 Kaiko lisäsi verkkokauppaansa Yotpo Visual UGC -ratkaisun. Aitojen kuvien näkeminen erikokoisista ja -mallisista ihmisistä on hyvin arvokasta. Elämän värit tulevat parhaiten esiin käyttäjien luomassa sisällössä. Aidoissa kuvissa brändin ja asiakkaan välinen yhteys on käsin kosketeltavissa. Kaiko on perustanut käyttäjien omia kuvia esittelevän Kaiko Looks -gallerian, jota nyt markkinoidaan.

Kaiko Looks on erinomainen tapa auttaa ihmisiä näkemään tuotteitamme eri ympäristöissä ja asiakkaiden päällä sen sijaan, että niitä voisi vain katsella mallien päällä ennen ostamista. Se on hyvä mahdollisuus luoda kaunista sisältöä yhdessä asiakkaiden kanssa.”
Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager


Käyttäjien luoman sisällön oikeuksien hallinta käy nyt helposti yhdestä paikasta. Kaiko pystyy linkittämään asiakkaiden Instagram-julkaisuihin merkityn visuaalisen sisällön oikeisiin Kaiko-tuotteisiin. Näin asiakkaat voivat lukea arvosteluja, nähdä arvosanat ja katsella kuvia tuotteista muiden asiakkaiden päällä. Kun laatutuotteet yhdistyvät käyttäjien luomaan sisältöön, asiakkaat voivat tehdä harkittuja ostopäätöksiä.

Seuraavana vuorossa kanta-asiakasohjelma

Uusasiakashankinta on Kaikolle tärkeä kasvutekijä, kuten muillekin brändeille, mutta lisäksi on muistettava pitää huolta nykyisistä asiakkaista. Kaikon liiketoimintamalliin kuuluu uusien mallistojen esittely joka toinen kuukausi ja kanta-asiakasohjelma, joka voi tarjota asiakkaille paljon arvoa. Uudet mallistot tarjoavat mahdollisuuden hankkia uusia asiakkaita brändimainonnan avulla, jonka toteuttamisessa Kaiko jatkaa yhteistyössä Woolmanin kanssa. Uudet mallistot tarjoavat myös hyvän syyn ottaa yhteyttä nykyisiin asiakkaisiin kanta-asiakasohjelman kautta, joka toimii Yotpo-alustalla. 

”Haluamme pitää tiiviisti yhteyttä asiakkaisiimme monella tasolla ja pyrimme pitämään kynnyksen matalalla palautteen antamiselle, keskustelulle ja kanssakäymiselle. Yhteiskehittämis- ja asiakasuskollisuusratkaisut auttavat meitä kehittämään näitä osa-alueita. Arvoa on mahdotonta mitata euroissa, mutta uskomme, että omien markkinointitoimenpiteidemme ja käyttäjien luoman sisällön yhdistelmä on kustannustehokas ja aitoa arvoa yhteisöllemme luova ratkaisu.”

Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

 

LUE LISÄÄ ASIAKAS MENESTYSTARINOITA