Woolman Oy

Brändi saa vaatimansa tilan – Kaiko päivitti verkkokaupan ulkoasun

Brändi saa vaatimansa tilan – Kaiko päivitti verkkokaupan ulkoasun

– Uusi päivitetty verkkokauppateema mahdollistaa tosi paljon, toteaa Kaikon perustaja Mirjam Sokka.

Kaiko Clothing on lasten- ja naistenvaatteisiin erikoistunut yritys. Vaatteet ovat eettisesti ja ekologisesti valmistettuja ja osa yrityksen tuotoista menee hyväntekeväisyyteen. Uusi ja raikas Kaiko Clothing avattiin syksyllä 2018.

Tavoite: Kaupallisemmat, brändi-ilmeen mukaiset ja selkeät

Kun Kaiko sai alkunsa, mallistojen koot olivat pieniä ja Kaikon omin voimin rakennettu Shopify-verkkokaupan ja Squarespacen yhdistelmä riitti. Ensimmäinen verkkokaupan teema palveli tiettyyn pisteeseen asti hyvin.

– Kun tuotantomäärät ja mallistojen koot lähtivät nousuun, päätimme, että on aika päivittää verkkokauppa. Saada siitä kaupallisempi.

Jotta päivitetty kauppa sisältäisi kaikki Kaikon haluamat ominaisuudet, projektiin kaivattiin mukaan osaajia. Sivuista tahdottiin kaupallisemmat, brändi-ilmeen mukaiset ja selkeät. Päivityksen myötä kaikki tiedot tuotiin saman osoitteen taakse.

– Halusimme mukaan työhön ammattilaisen, joka tekee verkkokauppoja päivittäin ja on koko ajan verkkokauppojen maailmassa mukana, osaa ehdottaa meille oikeita ratkaisuja. Päädyttiin Woolmaniin, Sokka kertoo.

Kauppa haluttiin valmiiksi, jotta kasvulle tulisi tilaa: lastenvaatteiden rinnalle tuli vaatteita ja asusteita naisille. Syksyllä 2018 isänpäivän kunniaksi myös miehet saivat oman pienen mallistonsa.

Selkeä tyyli erottuvalla twistillä

Kaiko sai alkunsa kouluprojektista, joka lähti ikään kuin lentoon. Sokka opiskeli kansainvälistä liiketaloutta. Opintoihin sisältyi projektityötä.

– Tein kaksi projektia, toisen Weecosille ja toisessa lähdin testaamaan Kaikon markkinaa.

Projektin päätepiste oli pienen mutta hyvin brändätyn messuosaston rakentaminen lapsimessuille.

– Tuotteet vietiin käsistä. Kaiko ei jäänyt projektitasolle, Sokka naurahtaa ja kertoo, että koulu on vieläkin käymättä loppuun – Kaiko vei mukanaan.

Kaiko erottuu murretuilla väreillään ja selkeillä tyylillä.

– Ensimmäisen malliston suunnittelusta lähtien mukana on kulkenut se, että tyyli on yksinkertaista jollakin twistillä. Se voi olla jokin herkkukuosi tai yksityiskohta vaatteessa, mikä erottuu, kuvailee Sokka.  

"Fashion with a mission" vie Kaikoa eteenpäin

Oman erottuvan tyylinsä lisäksi Kaiko tekee myös hyvää tekemällä yhteistyötä Naisten Pankin kanssa. Yritys lahjoittaa 7 prosenttia myytyjen tuotteiden voitosta naisten ja lasten kouluttamiseen Nepalissa. Ajatuksen alkuperä on Sokan halussa yhdistää muotiala ja hyvän tekeminen.

– Koin muotialan pinnallisena, että halusin tehdä oman osani myös hyväntekeväisyyden parissa. Yhdistää ikään kuin ne kaksi maailmaa.

Suomeen on viime vuosina syntynyt kymmeniä kasvavia lastenvaatemerkkejä. Vaatteiden tyylin lisäksi kiinnostaa materiaalit, niiden ekologisuus, valmistusmaa ja eettisyys.

Kun Kaikon tarina alkoi, Suomessa oli ehtinyt syntyä jo hyvää alkutyötä lastenvaatemarkkinoille ja ala oli hyvässä nousussa.

– Asiakaskuntaa oli siinä mielessä meillekin hyvin jo olemassa. Toimme siihen uudempi aspekti, kehitysmaaprojekti ja arvot, mitkä varmasti tuovat merkityksellisyyttä asiakkaille.  

Ajatuksella euroja markkinointiin

Sitten päivityksen Kaikolla on huomattu, että ostoksia tehdään tasaisempaan tahtiin. Sokka ei osaa sanoa, johtuuko konversion parantuminen päivitetystä kaupasta vai sosiaalisen median puolella tehdystä maksetusta markkinoinnista.

Ennen yhteistyötä Woolmanin kanssa Kaiko teki omien sanojensa mukaan hieman sokkona Facebook- ja Instagram-mainontaa. Satunnaisia Facebook-postauksia mainostettiin nopeasti "boostaamalla" muutamilla kymmenillä euroilla.

Verkkokaupan päivityksen yhteydessä Kaiko halusi lähteä kokeilemaan harkitumpaa mainontaa. Woolmanin growth hacker Mikko Rekola auttoi Kaikon maksetun mainonnan alkuun. Mainoksia kokeiltiin aluksi hyvin pienellä päiväbudjetilla, jonka jälkeen budjettia kasvatettiin oikean yleisön löydyttyä.

Sekä markkinoinnin haltuunotto että uusi, paremmin palveleva verkkokauppa ovat olleet reilu annos uutta oppia lyhyessä ajassa.

– Woolmanin kanssa verkkokaupan päivittäminen ja työ Mikon kanssa, ne ovat olleet lyhyessä ajassa hyvin intensiivisiä ja olen oppinut niiden aikana tosi paljon verkkokaupasta, Sokka toteaa.

Edessä on uusia tavoitteita ja varmasti lisää oppimista.  

– Ensi vuoden aikana tehdään selkeät suunnitelmat ja loppuvuodesta ruvetaan ottamaan ensimmäisiä askeleita kansainvälistymistä kohti, Sokka päättää.

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?