Woolman Oy

Uudistunut Joutsen karistaa pölyt harteiltaan

Uudistunut Joutsen karistaa pölyt harteiltaan

Untuvatuotteiden valmistaja Joutsenen verkkokauppa ja yrityksen verkkosivusto elivät vuosia elämäänsä erillään. Vanha verkkokauppa kasvatti myyntiään maltillisesti joka vuosi, vaikkei se saanutkaan erityistä huomiota osakseen. 

– Joutsen on yli 80-vuotias suomalainen perheyritys. Olemme ehkä meidän asiakaskunnan silmissä jo vähän pölyn peittämiä. Nyt tuli aika uudistaa Joutsenen kokonaisilmettä, toteaa Joutsenen varatoimitusjohtaja Erkki Juhonen. 

Isossa osassa Joutsen-brändin uudistusta on verkkokaupan päivittäminen tähän päivään. Verkkosivusto ja verkkokauppa yhdistettiin saman osoitteen alle. Tärkeää oli saada tuotteet ja tieto samaan paikkaan. 

Verkkokauppaprojekti vaatii luottamusta

Joutsenen uudistuminen polkaistiin liikkeelle reilu vuosi sitten. Varatoimitusjohtaja Juhonen ja Joutsenen IT- ja logistiikkapäällikkö Sami Salonen ottivat tehtäväkseen etsiä ratkaisun Joutsenen tarpeisiin. Selvitettävää ja tutkittavaa riitti. Esimerkiksi vanha verkkokauppa ei keskustellut lainkaan Joutsenen varasto- tai myymäläsaldojen kanssa.

Useita eri vaihtoehtoja läpi käytyään löytyi verkkokauppa-alusta ja kumppani merkittävään uudistukseen. Woolman-tiimin ammattitaito ja osaaminen vakuuttivat ja uutta kauppaa lähdettiin rakentamaan Shopifylla.

Tärkeintä oli kuitenkin luottamus, joka syntyi nopeasti tekijöiden välille. 

– Shopifyn valinta alustaksi ja Woolmanin ottaminen yhteistyökumppaniksi ovat olleet päätöksiä, joita ei ole tarvinnut katua, toteaa Salonen.

– Verkkokauppaprojekti on aika iso hanke yritykselle. Siinä joutuu paljastamaan paljon yrityksen toiminnasta ja jo senkin takia se edellyttää paljon luottamusta, jatkaa Juhonen. 

Uuden verkkokaupan tyylissä on haettu suomalaista värimaailmaa ja untuvalle ominaista keveyttä. Nykyinen kauppa on yhdistetty Joutsenen varasto- ja myymäläsaldojen kanssa – tämä helpottaa merkittävästi verkkokaupan, kahdeksan oman myymälän ja jälleenmyyjäverkoston hallinnointia. 

Kevyttä ja puhdasta

Untuvatuotteita valmistava yritys on perustettu vuonna 1936. 50-luvulla tuli muutto Helsingistä Riihimäelle. Alueen harjujen puhdistamat vedet ja logistinen sijainti puhuivat puolestaan jo vuosikymmeniä sitten.

Nyt Joutsen työllistää Riihimäellä, omissa myymälöissään sekä Pietarissa ja Tallinnassa noin 100 henkeä. Peitot ja tyynyt valmistetaan Riihimäen untuvatehtaalla, takit ja asusteet sen sijaan Virossa, Märjamaalla.

– Riihimäki ei ole huono paikka untuvatehtaalle eikä Suomi ei ole huono paikka untuvatehtaalle. Me olemme maailman pohjoisin untuvatehdas ja jo sillä saadaan aikaan vähän erottuvuutta tuolla maailmalla, toteaa Juhonen.

Joutsenella on Suomen allergia- ja astmaliiton Allergiatunnus. Untuvapeitot ja -tyynyt ovat sopiva ja turvallinen valinta myös allergiselle. Joutsenen untuvatuotteet eivät pölyä, sillä untuva on pesty ja puhdistettu tehokkaasti ilman kemikaaleja.  

Uuden oppiminen

Verkkokaupan rakentaminen on sisältänyt paljon oppimista. Aikaa uuden ymmärtämiselle on otettu myös työtuntien ulkopuolelta. Pitkät päivät ja loppumaton kiinnostus ovat kannattaneet. 

Salonen tietää, että Joutsenen kasvu löytyy verkosta. Kaikki mitä tapahtuu seuraavaksi, on omissa käsissä. 

– Olemme oppineet ja samalla kasvaneet hurjasti kaupantekijöinä. Matka on vielä pitkä siihen, että olisimme ammattilaisia. Woolmanilta olemme saaneet täyden tuen ja avun siihen, että meistä tulisi verkkokaupan ammattilaisia, Salonen sanoo. 

– Opettelemme monia asioita itse. Se on ehkä se raskaampi tie, mutta palkitsee lopussa, Juhonen lisää.

IT- ja logistiikkapäällikkö Sami Salonen ja varatoimitusjohtaja Erkki Juhonen untuvapeitteen äärellä Joutsenen ompelimolla.

Matka jatkuu maailmalle

Uudistunut Joutsen-verkkokauppa avattiin marraskuussa 2017. Juhosella ja Salosella on ensimmäisten kuukausien jälkeen aihetta hymyyn. Tammikuun 2018 myynti oli menestys. Edellisen vuoden tammikuuhun verrattuna myynti kasvoi satoja prosentteja.  

Menestyksekkäiden numeroiden takana on uusi, toimiva verkkokauppa ja onnistunut kampanjointi. Tulevan vuoden suunnitelmat ovat tarkkaan paperilla ja peliliikkeet selvillä. 

– Olemme suunnitelleet sen, miten saamme uudessa kaupassa paremmin tuotua esille tuotteet, kampanjat ja vuodenajat. Nyt pystymme tekemään itse niitä asioita, mitkä ennen jouduimme teettämään ulkopuolisilla, toteaa Salonen. 

Vaikka uusi kotimaan verkkokauppa on vielä tuoreena käsissä, on työn alla myös kansainvälinen verkkokauppa. Haasteita Suomen ulkopuolella riittää, mutta yhtälailla maailmalla on käyttämättömiä mahdollisuuksia. Useimmissa maissa untuvatuotteet ovat huomattavasti yleisempiä kuin Suomessa.

Kansainvälisillä markkinoilla Joutsen tahtoo erottua pohjoisella ammattitaidolla, vankkumattomlla osaamisella ja puhtaudella. Niiden avulla syntyy laadukkaita ja kestäviä tuotteita. 

Teksti, kuvat ja video: Jenny Huttunen 

 

Lue myös

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?