Woolman Oy

IRCE day 4 – viimeistä viedään

IRCE day 4 – viimeistä viedään

Neljäs ja samalla viimeinen päivä IRCE:ssä Chicagossa sisälsi paljon lyhyitä puheenvuoroja. Aamun aloitti Chad Rubin, joka kävi systemaattisesti läpi hakukoneoptimoinnin tärkeyttä nyt ja tulevaisuudessa.

Rubin esitteli seikkaperäisesti oman kauppansa optimointia ja huomautti, että ennen kuin keskittyy sisällöntuotantoon ja syvempään SEO-optimointiin, kannattaa aloittaa kaupan nopeuden kehittäminen.

Shopify- tai Shopify Plus kauppiaalle paras tapa olisi aloittaa erilaisten nopeustestien tekeminen ja omien Appien validointi. Tarvitsenko todella kaikki nämä vai pärjäisinkö vähemmällä? Entä olenko optimoinut esimerkiksi kuvia ja muuta sisältöä. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen kannattaa lähteä tonkimaan syvemmin omaa tekemistä ja verrata sitä kilpailijoihin.

Lopuksi Rubin muistutti sisällön tärkeydestä ja kiteytti, että SEO-optimointi on pitkä maraton, johon monet nopeasti kasvavat disruptiiviset direct-to-consumer brändit eivät juuri panosta.

AR- ja VR-mahdollisuuksia

Seuraavassa puheenvuorossa käytiin läpi etenkin AR- ja VR-mahdollisuuksia verkkokaupalle. Carson Finkle ja Vince Cacace pitivät energisen puheenvuoron siitä mitä AR eli lisätty todellisuus tarkoittaa jo nyt.

Finklen Shopifyllä pyörivät hattukauppa Tenth Street Hats on hyödyntänyt tuotekortilta irralliseen ikkunaan aukeavaa AR-sovellusta jo tovin vaikuttavin tuloksin. Eniten myytyjä päähineinä voi ikään kuin sovittaa ja verrata toisiin vaihtoehtoihin. Konversio oli kasvanut roimasti ja asiakkaiden palaute mahdollisuudesta oli positiivista.

Designia, mobiilioptimointia ja ostoprosessin kehittämistä

Aamupäivän lopuissa esityksissä käsiteltiin muun muassa isojen verkkokaupan design-projektien vetämistä, sekä mobiilioptimointia ja datan hyödyntämistä entistä paremmin toimivien kauppojen osalta.

Viimeisimpänä käsiteltiin ostoprosessin viimeisten askelten optimointia. Monesti juuri ostoputken loppupäässä on yllättävän paljon parannettavaa, joka jää tekemättä. Ostoskoriin lisäämisestä maksutapahtuman aloittamiseen kuulostaa helpolta, mutta asiakkaiden kokemusten perusteella moni asia voi mennä pieleen.

Sama koskee ostoprosessin kehittämisestä puhuneen Amital Sassonin mielestä myös maksamista. Hänen mielipiteensä mukaan nykyinen maksaminen on aivan liian monimutkaista ja se tulee jatkossa muuttumaan entistä saumattomammaksi osaksi ostamista. Hän haastoi kuulijoita miettimään mitä voisi tehdä toisin? Näyttääkö koko ostoprosessi loogiselta jatkumolta vai puuttuuko jotain tai onko jotain liikaa?

Rusinat pullasta. Mitä jäi mieleen?

Kokonaisuutena tapahtuma oli positiivinen kokemus. Ehdottomia tähtihetkiä olivat keynote-puheenvuorot. Verkostoituminen eri puolilta maailmaa olevien kollegoiden kanssa oli myös silmiä avaavaa. Tapahtuma päättyi perjantaina yhteiseen lounaaseen, joka oli erinomainen tapa päättää yhdessä kuljettu matka.

Parhaimpina kokemuksina jäivät mieleen konkreettiset kauppiastarinat ja suorat vinkit, joita voi heti soveltaa käyttöön. Itse messuosasto yläkerrassa oli laaja kokonaisuus, johon oli kerätty kaikki RetailX:n näytteilleasettajat mukaan. Verkkokaupan lisäksi oli siis tarjolla muun muassa logistiikkaa, RFID-ratkaisuja ja vähittäiskaupan prosessiosaamista.

Lyhyesti tiivistäen parhaat direct-to-consumer brändit herättävät entistä enemmän tunnetta, niin omissa tiimeissään kuin ennen kaikkea asiakkaissaan. Personointi on jo arkipäivää ja sen tulee näkyä niin verkkokaupassa kuin myös kaikessa brändin viestinnässä sähköposteista, What’s Appiin, Messengeriin ja tekstiviesteihin. Kivijalkamyymälöiden maailma on myllerryksessä ja niiden funktiot tulevat poikkeamaan toisistaan erilaisten uusien konseptien saapuessa markkinoille.

Elämyksellisyys ja epäsuorasti kaupallinen sisältö nousevat entistä suuremmiksi trendeiksi. Erottuvat brändit puhuttelevat asiakkaitaan rohkeasti ja uskaltavat koetella rajojaan. Parempi ottaa kantaa ja erottautua kuin olla tekemättä mitään.

Asiakkaiden vaikutusvalta on kasvanut ja tämä tarkoittaa voimakasta resursointia asiakaspalveluun sekä erilaisiin automaattisiin ostoprosesseja helpottaviin työkaluihin. Asiakasarviot ja asiakkaiden tuottama sisältö ovat edelleen useiden kasvavien verkkokauppojen kivijalka. Näitä pitää kuitenkin pystyä hallinnoimaan ja hyödyntämään entistä paremmin.

Chicago kiittää ja kuittaa!

Teksti: Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

Lue aikaisemmat tekstit IRCE:stä:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?