Woolman Oy

IRCE day 2 – Kasvun tiellä

IRCE day 2 – Kasvun tiellä

Toinen päivä IRCE:ssä alkoi pitkään odotetulla Andy Dunnin keynote-puheenvuorolla. Dunn tunnetaan direct-to-consumer brändi Bonobosin perustajana. Aikoinaan hän myi yhtiön yhtiökumppaninsa kanssa Walmartille huikeaan 310 miljoonan dollarin hintaan.

Nyt Dunn vastaa Walmartilla vastaavien brändien kehittämisestä ja kasvattamisesta, edelleen vaikuttaen myös Bonobosin taustalla.

Elämys ja asiakas ensin

Kuten vieressäni aamulla istunut kalifornialainen herrasmies asian kohteliaasti ilmaisi, Dunnin esitys oli aivan älytön räppi. Puolessa tunnissa käsiteltiin Bonobosin tarina sekä Dunnin oma käsitys liiketoiminnan peruspilareista ja arvoista. 

Näkemys siitä, että verkkokaupassa elämykset ovat keskiössä oli yksi Dunnin esityksen keskeisimpiä huippukohtia. Hänestä liian montaa verkkokauppaa johdetaan väärin ja liian tuotelähtöisesti. Ensin pitäisi keskittyä elämykseen ja asiakkaaseen, vasta sitten tuotteeseen ja logistiikkaan.

Dunnin ennustus oli se, että muutaman vuoden päästä vähittäiskaupassa noin puolet kaikista tilauksista tapahtuu verkossa. Verkkokauppaan ei vaan käytetä enää niin paljoa huomiota irrallisena kanavana. Nimittäin elämys ja kokonaisuus ovat asiakkaan kannalta keskeisimpiä kuin se, mistä digitaalisesta tai fyysisestä kanavasta tuotteen hankkii.

Erityisen mielenkiintoista oli myös kuulla prosessista, kun Bonobos myytiin ja siitä millaisia mielikuvia Dunnilla oli etenkin Walmartin suuntaan. Työläisiä kaltoin kohtelevasta ja aseita myyvästä kauppajätistä olikin tullut sympaattinen, nuoria tekijöitä täynnä oleva yhtiö, jonka arvot olivat todella muuttuneet menneestä.

Lopulta Dunn muistutti Martin Luther Kingin sanoista. Monikulttuurisuus, monimuotoisuus ja tasa-arvo muodostavat perustan paremmalle liiketoiminnalle. Ja näihin arvoihin myös Walmartin liiketoiminta jatkossa nojaa.

Setämies ja juniorit

Dunnin jälkeen isolle näyttämölle asteli Chip Conley, joka oli mukana useamman vuoden ajan AirBnb:llä. Hänen roolinsa ei ollut iästään huolimatta johtaa yritystä, vaan tarjota toimivalle johdolle strategista konsultointia. Conley kertoi hyvin siitä, kuinka arvokasta on pitää organisaatiossa eri-ikäisiä työntekijöitä. Kun nuoruuden into ja kokemus yhdistyvät, seuraa monesti paras lopputulos.

Nuorempi kollega oli sanonut Conleylle, että varsinainen asiaosaaminen ja muistot historiasta eivät ole yhtiölle arvokasta, vaan kokemuksen myötä kertyvä prosessiosaaminen. Yrityksen työntekijöiden keski-iän ollessa vain 26 vuotta, prosessiosaaminen yhdistettynä Conleyn kokemuksen tuomaan osaamiseen ihmisistä, mahdollisti yrityksen kehittämisen oikeaan suuntaan. Tieto puhuu ja kokemus kuuntelee, oli Conleyn vinkki kaikille digitaalisesti kasvaville yrityksille.

Loppuun Conley siteerasi Peter Druckeria ja tämän esittelemää määritelmää tietotyöläistä. Hänestä Drucker oli aikaansa edellä ja Drucker kirjoitti yli puolet kirjoistaan ollessaan yli 65-vuotias. Hän kuitenkin kutsuisi tietotyöläistä jatkossa viisaustyöläiseksi. Ihmisten uniikki kyky ymmärtää toista ihmistä nousee entisestään keskiöön, kun tekoäly valtaa ja datan määrä kasvaa.

Tehokkutta ja uusia menestystarinoita

Päivä jatkui useilla lyhyemmillä puheenvuoroilla. Aiheina olivat muun muassa SEO-optimointi sisältömarkkinoinnin keinoin, sähköpostimarkkinointi 2020-luvulla ja markkinointiresurssien allokointi parhaiden direct-to-consumer tapausten esimerkkien mukaisesti. Blenders, Parachute, Glamorise ja Tiege olivat muutamia esiteltyjä uusia menestystarinoita. 

Teksti: Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

Lisää luettavaa:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?