Woolman Oy

In-App browserit eli sovellusten sisäiset selaimet – Mitä verkkokauppiaan tulee tietää?

In-App browserit eli sovellusten sisäiset selaimet – Mitä verkkokauppiaan tulee tietää?

Useimmat menestyneet verkkokauppiaat tekevät sosiaalisessa mediassa niin orgaanista kuin maksettua mainontaa. Tavoitteena on hankkia uusia asiakkaita ja myydä vanhoille asiakkaille entistä enemmän. Monet hankkivat hyvin näkyvyyttä etenkin Instagramista ja Facebookista. Haasteeksi muodostuu kuitenkin se, että vaikka mainoksia klikataan tai Instagram-profiilisivulla klikataan verkkokaupan linkkiä, päätyy näistä kaupan sivuille asti yllättävän harva. Mikä menee vikaan?

Harmaita hiuksia aiheuttavat Facebookin ja Instagramin niin kutsutut InApp Browserit eli kyseisten sovellusten omat selainikkunat. Klikattu linkki ei aukea puhelimesi selaimessa vaan esimerkiksi Instagramin omassa selaimessa. Sovelluksen oma selain toimii sovelluksen sisällä. Nämä selaimet ovat Facebookin ja Instagramin mainostekstien mukaan tuomassa nopeutta ja helppokäyttöisyyttä kuluttajille. 

Totuus on valitettavasti toinen: sovelluksien sisäiset selaimet ovat usein hitaampia kuin tavanomaiset selaimet. Hitaasti latautuvaa kauppaa ei moni jaksa katsella kauaa. Kävijät lähtevät entistä hanakammin pois, jos haluttu sivu ei lataudu heti. Ihmisten maltti tuntuu kutistuneen ja yhä harvempi jaksaa odottaa mainoslinkkiä painettuaan tuotteiden ilmestyvän eteen. Tästä syystä mainosten teho heikkenee ja kustannukset vierailijan saamiseksi kauppaan asti kasvavat. Useiden testien perusteella ennen sivun latautumista poistunutta käyttäjää on vaikea houkutella painamaan mainosta enää uudelleen.

Onko peli menetetty?

Mitä voit kauppiaana tehdä tilanteen parantamiseksi? Yllättävän paljon! Ensimmäisenä on varmistaa, että kauppasi latautuu mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi verkkokauppa-alustan valinnalla on tässä useasti keskeinen merkitys. Lisäksi mieti tarkkaan, mitä ylimääräisiä applikaatioita kauppaasi asennat. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että  jokainen ylimääräinen applikaatio hidastaa kauppaasi entisestään. Kolmanneksi kannattaa olla tarkkana kuvien ja videoiden kanssa: optimoi kaikkea kaupan sisältöä latautumaan mahdollisimman nopeasti.

Viimeinen vinkki liittyy kohdesivun valintaan. Jos sinulla on salamannopea ja mobiilioptimoitu laskeutumissivu, voi se olla latausnopeuden vuoksi fiksumpi maksetun mainoksen kohdeosoite kuin vaikkapa kaupan etusivu tai tuotevalikoimasivu. Suuntaa antavana apuvälineenä voit käyttää esimerkiksi Googlen Page Speed Insightiä tai Solarwindsin Pingdomia

 

Kaipaatko apua kauppasi optimoinnissa? Ota yhteyttä, kääritään hihat.

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?