Woolman Oy

High Peakin kasvua vauhdittavat rallin fanituotteet ja vankka liikelahjaosaaminen

High Peakin kasvua vauhdittavat rallin fanituotteet ja vankka liikelahjaosaaminen

Vauhti kiihtyi kaksi vuotta sitten. Liikelahjojen asiantuntija High Peak osti maahantuontiyritys Rotor Formin ja otti paikan Neste Rally Finlandin virallisten fanituotteiden myyjänä. Hetki ja sitä seurasi viiden vuoden diili rallin MM-sarjan promoottorin WRC Promoterin kanssa. 

Vähemmästäkin hengästyy! Vauhtisokeus ei kuitenkaan ole High Peakiin iskenyt. Yrityksen osaaminen muodostuu neljästä toimialasta: liikelahjoista, tapahtumatuotteista, maahantuonnista sekä verkkokaupoista. 

– Tuote on yhdistävä tekijä. Se toimii viestinviejänä kaikissa asioissa, mitä teemme. Osaamme brändäyksen ja sen lainalaisuudet, toteaa High Peakin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jukka Lylykorpi. 

Kokonaisuuden hallintaa ja uuden oppimista

WRC-sopimuksen napattuaan High Peak oli uuden edessä. Verkkokauppamaailma oli tuttua B2B-verkkokaupasta sekä pienemmistä, asiakasyrityksille tehdyistä kaupparatkaisuista.

Nyt High Peak vastaa WRC:n oheistuotteiden suunnittelusta, tuottamisesta ja myymisestä kaikissa MM-rallin osakilpailuissa sekä tuotteiden verkkokauppamyynnistä. Kaupan rakentamiseen tarvittiin kumppani, joka pystyi tukemaan, ideoimaan ja tuomaan ajatuksia pöytään – jopa pyytämättä.

– Woolmanista on ollut suuri apu siinä, että olemme pystyneet toteuttamaan verkkokaupan

Kansainvälinen ja kuluttaja-asiakkaille suunnattu WRC Shop avattiin vuoden 2018 alussa. Yhteistyö Woolmanin kanssa jatkuu. High Peak uudisti myös oman liikelahjojen verkkokauppansa kesällä 2018. 

Uutta ja vanhaa rallia 

WRC Shopin suhteen High Peak on itselleen armollinen. Yritys on ottanut uuden markkinan haltuun sitä mukaa, mitä MM-rallin kisakalenteri näyttää. Suomen Nesterallia edeltänyt Sardinian ralli oli tähän saakka menestyksekkäin myyntimatka WRC-tuotteilla. 

– Jokainen maa, mihin jalkaudumme myymään ja jokainen uusi verkkokauppa-asiakkuus, on oma lainalaisuutensa. Emme voineet tietää etukäteen, millainen asiakaskunta Portugalissa vaikkapa odottaa. 

– Kun miljoonayleisö seuraa, ei monenkaan prosentin heistä tarvitse eksyä verkkokaupan puolelle. Olemme hieman eri asioiden parissa kuin perinteisessä B2B-bisneksessä. 

OP Kassa + Shopify -integraation avulla WRC Shop ja sen varastosaldot seuraavat perässä rallikansan pariin.

Näkymisen ja huomioimisen kokonaisuus

High Peak sai alkunsa yhden miehen kotitoimistosta. Sittemmin se on kasvanut lähes 30 henkeä työllistäväksi yritykseksi. Alkumetreistä tuli keväällä 2018 kuluneeksi 20 vuotta. 

– Nyt otamme yrityksen historiassa isointa steppiä. Ihmisiä on palkattu esimerkiksi WRC-kaupan vuoksi. Elokuussa 2017 Teijo Virtanen aloitti toimitusjohtajana, jotta johtaminen olisi useammilla hartioilla, Lylykorpi kertoo. 

Liikelahjojen ja tapahtumatuotteiden toimialoilla erottuakseen High Peak on tehnyt kotiläksynsä. Ajattelutapa on 360 astetta, kattaen paljon muutakin kuin tutut liikelahjat. 

– Liikelahja voi olla oikein käytettynä hyvin tehokas ja strategisesti tärkeä, Lylykorpi summaa.

Suomi 100 -henki jatkaa tänä vuonna liikelahjatrendinä. Se on tosin muuttunut matkalla, suosien enemmän kotimaista, kestävää kehitystä ja ekologisuutta.

– Uskon, että ihmisen muistaminen lahjalla saa entistä vankemman jalansijan, mitä enemmän maailma menee digitaalisemmaksi ja sähköisemmäksi, Lylykorpi päättää. 

 

Lue myös:

Tilaa uutiskirje