Woolman Oy

Harrastuksesta verkkokauppa Shopifyn avulla

Harrastuksesta verkkokauppa Shopifyn avulla

Vuosi sitten syksyllä päätin tarttua tuumasta toimeen. Puolentoistavuoden ikäiset kaksospoikani antoivat minunkin nukkua jo riittävän pitkään öisin, joten energiaa uuden projektin aloittamiseen oli riittävästi päivätyön ohella. Päätin suunnata energiani kalastuskirjan kirjoittamiseen ja katsoa mitä muita mahdollisuuksia julkaisuprojektin varrella tulee vastaan.

Tein projektille suuntaviivat ja aikataulun: julkaisen kirjan ensin Amazonin Kindle palvelussa, kerään myyntituloilla rahat fyysisen kirjan painamista varten ja alan myymään kirjaa omassa verkkokaupassani sekä myyn sitä eteenpäin jälleenmyyjille. Suuria vastoinkäymisiä ei matkan varrelle sattunut. Visioni kirjan sisällöstä ja toteutuksesta jalostui entistä selkeämmäksi kokonaisuudeksi kirjan tekemisen aikana.

Jokivarressa on aikaa haaveilla omasta verkkokaupasta

Paras palaute tulee yleisöltä

Minulle ei ole ollut koskaan ongelma kertoa tavoitteistani julkisesti. Tämän vuoksi ideani ollessa vasta jalostumisasteella, perustin oman osakeyhtiön, avasin kirjalle verkkosivut sekä Facebook-sivut. Ison maailman meiningillä heti alkuun ajattelin. Tuotin niihin sisältöä omilta kalastusreissuiltani (tarkennus, menneiltä kalastusreissuilta koska eihän minulla ollut enää aikaa kalastaa pienten lasten isänä).

Samalla aloin avoimesti kertoa tulevasta julkaisustani ja sain seuraajani osallistumaan projektiin antamalla palautetta ja kehitysideoita. Olin kuitenkin huolissani siitä, että riittääkö oma henkilökohtainen antini riittävän laadukkaaseen sisältöön. Otin yhteyttä muutamaan kaveriini ja yhtäkkiä minulla olikin kahdeksan kivenkovaa kalamiestä ympäri Pohjoismaita jakamassa omia kokemuksiaan kirjassa.

E-kirjan julkaisuhetkellä oli kanavissani jo useamman tuhannen henkilön kuukausiliikenne ja palautteen perusteella uskoin kirjan menetysmismahdollisuuksiin. En tavoitellut kuuta taivaalta, mutta olin asettanut myyntitavoitteeksi kappalemäärät ja eurot joiden avulla uskaltaisin lähteä julkaisemaan fyysisen kirjan. 

Sain e-kirjan valmiiksi ja myyntiin Amazonin Kindle-palveluun. Myyntikin lähti käyntiin. Muutamien myyntiviikkojen jälkeen kuitenkin huomasin, että e-kirjan myynti ei puhuttele kohderyhmää riittävällä tavalla. E-kirja on vieläkin vähän liian uusi formaatti perinteiselle kuluttajalle.

Nyt tai ei koskaan

Nämä ovat niitä hetkiä kun uskoa omaa tekemistä kohtaan punnitaan. Koska olen kuitenkin ”hieman” jääräpäinen ja uskoin olevani oikeilla jäljillä, päätin tehdä kirjasta printtiversion ja samalla avata verkkokaupan, jossa on myynnissä kalastusaiheisia tekstiilejä. Löysin kirjan tekemiseen sekä tekstiilien valmistukseen todella hyvät kumppanit joiden avulla toteutus oli helppoa. Hyviä neuvoja ja ohjeita tuli koko ajan kumppaneiden suunnasta ja ne tukivat omaa näkemystäni.

Alunperin ajattelin että rakennan WordPress-pohjalle rakennettujen nettisivujen yhteyteen WooCommerce-verkkokaupan, mutta käytänössä tämä olisi vaatinut aivan liian paljon teknisten asioiden hallintaa. Halusin keskittyä markkinointiin ja tuotevalikoiman hallintaan, en koodaamiseen.

Halusin keskittyä markkinointiin ja tuotevalikoiman hallintaan, en koodaamiseen.

Googlailun jälkeen löysin itselleni sopivan vaihtoehdon, Shopifyn. Shopify mahdollisti visuaalisesti ja toiminnallisesti toimivan kaupan rakentamisen ilman teknistä osaamista. Lisäksi siihen oli saatavilla monipuoliset lisäosat, kuten kotimaiset maksutavat. Myös hinnoittelumalli sopi minulle. En halunnut investoida liikaa aikaa enkä tuhansia euroja kaupan rakentamiseen. Kiinteällä kuukausimaksulla toimiminen antaa huomattavasti enemmän mahdollisuuksia toiminnan laajentamiseen. Kassavirran hallinnointi on aloittelevan yrittäjän tärkeimpiä asioita.

Voiton puolella?

Kauppa aukesi lopulta heinäkuun alussa. Tiesin sen olevan heikko ajankohta lanseerauksella, mutta uskoin tuotteisiini ja uskoin kauppaani. Muutaman päivän lomalla kohokohdat olivat Shopifyn iPhone aplikaation kassakoneen kilahdukset. Kauppa toimii ja sieltä oikeasti ostetaan tavaraa. Tunsin pientä ylpeyden aihetta. Jopa vaimo nyökkäili vieressä hyväksyvästi, kun huomasi että tästähän saattaa suurien puheiden lisäksi vielä tulla jotain. 

juuri avatun verkkokaupan valikoima

Kauppa on ollut auki pian kolme kuukautta. Myyntiä on syntynyt yli 15 eri maahan ja kirjan ensimmäinen painos myyty kohta loppuun.  Myynti kasvaa tasaisesti ja into tekemiseen sitäkin enemmän. Joka viikko oppii koko ajan uusia asioita. Olen kuitenkin keskittynyt tuottamaan laadukasta sisältöä ja sen tuomaa kävijäliikennettä kauppaan ja varmistanut, että ostavat asiakkaat ovat 100% tyytyväisiä tuotteisiinsa. Muutama hiljainenkin myyntiviikko sattui kesälle, mutta en antanut sen lannistaa. 

Ajanhallinta ei ole ollut ongelma, koska rakensin kaupan perustoiminnot niin, että voin itse keskittyä kaupan markkinointiin sekä sisällöntuotantoon. Sen tiedän, että työtä on vielä paljon edessä. Alku oli hyvä, mutta mitä seuraavaksi? Miten pidän asiakkaat tyytäväisinä ja rajallisen ajankäytön vuoksi pyrinkin keskittymään oikeiden asioiden tekemiseen ja välttämään turhien yksityiskohtien kanssa painimista.

Jos tunnet paloa (mikro)yrittäjyyttä kohtaan ja työ harrastuksesi ympärillä on kiehtova ajatus, voin suositella verkkokaupan avaamista lämpimästi. Jos mitään muuta ei jää käteen, niin parhaassakin tapauksessa opit suunnattomasti matkan aikana. Kovalla työllä ja pienellä onnella voit kuitenkin onnistua ja lyödä läpi globaaleilla markkinoilla.

 

Lue, miten päädyin valitsemaan Shopifyn ja kuinka verkkokaupan pystyttäminen onnistui.

 

Teksti: Teemu Tolonen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje