Woolman Oy

Growth hackerin kokemuksia kentältä: Viisi vinkkiä vuoteen 2019

Growth hackerin kokemuksia kentältä: Viisi vinkkiä vuoteen 2019

Kalenterivuosi vaihtui ja maailma jatkaa pyörimistään. Kävin viime vuoden lopulla San Franciscossa, Pariisissa ja Tukholmassa. Noissa kolmessa kohteessa kehittyneimmät verkkokaupan tekijät keskittyivät jo täysautomaatioon sekä 2020-luvun verkkokauppaan. Vielä olisi kuitenkin yksi vuosi elettävää, tehtävää ja myytävää. Oletko valmis?

Keskusteluissa suomalaisten verkkokauppiaiden kanssa tietyt asiat korostuvat. Olen koonnut tähän artikkeliin viisi mielestäni tärkeintä asiaa, jotka suomalaisten verkkokauppiaiden olisi hyvä ottaa huomioon tänä vuonna.

1. Oikean asenteen merkitys

Vuoden 2019 on ottanut vastaan kaksi erilaista arkkityyppiä. Ensimmäisenä on passiivinen ryhmä, jonka vastaus ensimmäisen vuosineljänneksen kaupankäyntiin on maailman menon katselu ja ihmettely. Kokemusten perusteella ja pelkällä katselulla sekä odottelulla pärjääminen käy entistä haastavammaksi. Kaupalla pitäisi olla selkeä arvolupaus ja tarkka suunnitelma kehitettävistä asioista.

Toinen ryhmä taas on luonut selvät A/B-testikampanjat viikkotasolle. Tämän lisäksi ryhmän kauppiaat profiloivat asiakkaita entistä tarkemmin, optimoivat jatkuvasti asiakashankintaa ja ovat kädet savessa tekemässä verkkokaupastaan kansainvälisempää. 

2. Aito fokus mobiiliostamiseen 

Ostoprosessin on oltava dynaaminen, tehokas ja täysin skaalaava mobiililaitteille. Törmään vieläkin viikkotasolla kauppoihin, joiden ostopolun askeleet etusivulta halutun tuotteen maksamiseen ovat kymmenen tuolla puolen.

Jos askelten välillä on vielä ongelmia, kuten tahmaavat ja liian pienet lisää ostoskoriin -painikkeet, ei taantuvan myynnin syitä tarvitse etsiä kaukaa. Kiinnitä huomiota verkkokauppa-alustaasi, valitsemaasi teemaan ja ennen kaikkea testaa kauppaasi useammilla erilaisilla mobiililaitteilla.

3. Mikä on suhteesi markkinapaikkoihin?

Amazon-uutiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Amazon on jo täällä, mummon luona ja naapurissa. Kun katsoi loppuvuodesta 2018 kuriiriliikkeiden noutopisteiden rullakoita, pystyi näkemään tämän jätin logoja yhä useammassa paketissa.

Tästä syystä olisi viimeistään tänä vuonna hyvä tietää oman suhteesi Amazoniin ja muihin markkinapaikkoihin: Myytkö Amazonissa? Millä valikoimalla olet edustettuna? Entä paljonko allokoit aikaresurssejasi myynnin kehittämiseen täällä?

4. DTC myllää toimintakenttää uusiksi!

Suoraan asiakkaille tapahtuva myynti, eli niin kutsuttu direct-to-consumer -liiketoiminta, on muuttanut yhä useamman verkkokaupan arkea. Isot bränditalot ovat avanneet kilpaa omia verkkokauppojaan.

Mikäli olet maahantuoja tai jälleenmyyjä, kehotan äärimmäiseen tarkkaavaisuuteen. Todistin vuoden 2018 lopulla kahta asiakastapausta, joissa ulkomaalaiset tuotteiden valmistajat alkoivat myymään tuotteitaan yli kolmanneksen edullisemmin suoraan asiakkaille. Tämä voi muuttaa monien toimintaympäristön jopa yhdessä yössä.

Digitaalisen asiakashankinnan ansiosta suomalaiset asiakkaat ovat lähempänä esimerkiksi saksalaisille tai yhdysvaltalaisille valmistajille kuin aiemmin. Ole siis valppaana ja mieti, miten varautua tilanteiden yllättäviin muutoksiin. 

Lue lisää, mistä DTC:ssä on oikein kyse.

5. Suomi on kaukana ja tunnen asiakkaani

Yllättävän usein toistuva mantra, joka kuuluu syystä menneeseen. Vastaaja vakuuttelee tällä sitä, että Suomi on kaukana ja mahdollisille kilpailijoille vähemmän kiinnostava markkina. Vastaukseni on ytimekkäästi: Höps ja herätys!

Esimerkiksi Googlessa kolme viimeistä näkemääni verkkokauppamainosta ohjaavat tanskalaisen, puolalaisen ja ruotsalaisen kaupan sivuille. Urheilutarvikkeita etsiessäni Instagramiin ilmestyy sveitsiläisen ja tsekkiläisen verkkokaupan mainokset. Päädyn tilaamaan jälkimmäisestä, koska tuote on puolet suomalaista verkkokauppaa halvempi.

Kehittyminen loppuu tunnetusti tyytyväisyyteen. Vaikka tuntisit asiakkaasi nyt, mieti miten kohdistaisit heille paremmin personoitua sisältöä? Entä miten varmistat myös jatkossa, että asiakkaat pysyvät juuri sinulla? Vanhan kollegani sanoin ”passiivisuus se vasta on yksi pirulainen”.

Mikko Rekola, growth hacker / Woolman

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?