Woolman Oy

Yli miljoonan viikingin voimalla: Grimfrost kutsuu samanhenkiset yhteen

Yli miljoonan viikingin voimalla: Grimfrost kutsuu samanhenkiset yhteen

Grimfrost on ruotsalainen viikinkiverkkokauppa. Viikinkikulttuuri on kiinnostanut aina, mutta erityiseen nosteeseen se on noussut viime vuosina. Grimfrostin tarina ja sen perustajien viikinkihistorian kunnioitus syntyi kuitenkin kauan ennen sitä.

Tavoitteena Grimfrostille oli tuoda viikingit tähän päivään ja samalla kunnioittaa pohjolan rikasta ja vivahteikasta menneisyyttä. Taustalla on ajatus siitä, että historia elää edelleen meissä, viikinkien jälkeläisissä. Grimfrost luottaa vanhoihin perittyihin taitoihin ja tyyleihin tuotteidensa valmistamisessa.

– Viikinkiajan intohimo, rohkeus ja vahva lojaalius inspiroivat meitä. Se oli aikaa historiassa, jolloin kädenpuristus tarkoitti enemmän kuin vain pitävää sopimusta. Yksilöllisyys oli arvossaan ja naisia kunnioitettiin tavalla, joka asettaa nykypäivänä monien maiden tavat varjoon, kokoaa Ismo Arvenhav, yksi Grimfrostin perustajista.

Vastatakseen alati kasvavaan viikinki-intoon Grimfrost valitsi verkkokauppa-alustakseen Shopify Plus -ratkaisun. Uusi Grimfrost-verkkokauppa avattiin keväällä 2017.

"Viking at heart", sydämeltään viikinki

Verkkokaupan tuotteet voidaan jakaa kahteen osastoon: perinteisiä tavaroita ja vaatteita muistuttaviin jäljennöksiin sekä viikinkihenkeä kunnioittaviin, tämän päivän tuotteisiin.

Tuorein tuoteryhmä on Grimfrostin oma salivaatemallisto. Sen keulakuvina ovat tunnetut urheilijat kuten Maailman vahvin mies -kilpailija Johnny Hansson ja crossfit-urheilija Björk Odinsdottir. Olipa asiakkaan sydäntä lähellä kumpi tahansa tyyli tai molemmat, Grimfrostin perusajatus on, että tuotteet tuovat henkilön lähemmäksi omaa perintöään ja alati kiinnostavaa viikinkihistoriaa.

Tällä hetkellä suurin osa verkkokaupan tuotteista lähtee kohti Yhdysvaltoja ja Kanadaa.

– Monet pitävät tuotteidemme ulkonäöstä. Sen lisäksi niiden taustalla oleva viikinkikulttuuri lisää niiden suosiota. Jokaisella tuotteella on tarina, joka antaa tuotteelle isomman merkityksen, Arvenhav kuvailee. 

Shop by style! Oletko nykyaikainen viikinki vai kaipaatko historiallisempaa tyyliä?

Entistä vankempi silta menneisyyden ja nykyhetken välille

Grimfrost ei syntynyt Vinkings-televisiosarjan aallonharjalle. Tekijät ovat toimineet viikinkituotteiden valmistuksen parissa 90-luvulta saakka. Asiakkaina on museoita, bändejä ja tv- sekä elokuvatuotantoja. Kolmessa perustajajäsenessä yhdistyy taito tuoda viikingit tähän päivään: käsin tehden, kertoen ja markkinoiden. Kaiken taustalla on tavoite rakentaa silta menneisyyden ja nykyhetken välille.

Grimfrostin aiempi verkkokauppa ei ehtinyt täyttämään kahtakaan vuotta, kunnes paine kasvaa kasvoi mittoihin, joihin sen hetkinen kauppa ei pystynyt enää vastaamaan. Avuksi verkkokaupan uudistukseen löytyi Woolman. Uusi verkkokauppa avattiin keväällä 2017.

– Shopify Plus on mahdollistanut Grimfrostin kasvun paremmin kuin aiemmat ratkaisut, Arvenhav kokoaa. 

Grimfrostin videot ja kuvat ovat näyttäviä ja tyylilleen uskollisia. Kuvakaappaus Grimfrostin videosta.

Vankka seuraajakunta ja usko tulevaisuuden näkymiin auttoi päätöksenteossa. Ratkaisuksi Grimfrostin kasvuun valittiin Shopify Plus. Shopify Plus on juuri kauppiaan liiketoimintavaatimusten mukaan räätälöity kokonaisuus.

Grimfrostin perusprosessit ja erityisesti varastonhallinta, keräilyprosessi ja logistiikka laitettiin samalla kuntoon. Tueksi näihin toimintoihin valittiin Shiphero. Se mahdollistaa tehokkaan tablettitietokoneen avulla ohjatun keräilyn ja lähettämisen. Lisäksi Shipherossa on varastonhallinnan keskeiset toiminnot että sisäänostotoiminnallisuus. Lisäsovellus on valmiiksi integroitavissa Shopify-verkkokauppaan. Woolman tuki Grimfrostia sovelluksen käyttöönotossa paikan päällä Ruotsin varastolla.

– Shopify Plussan ja Shipheron yhdistelmä nopeuttaa ja helpottaa verkkokaupan rutiineja. Shiphero itsessään sen sijaan on vaatinut työstämistä eikä se palvele vielä aivan täydellisesti. Se on kuitenkin paras ratkaisu meille. 

– Woolman on ollut omistautunut ja pätevä kumppani, jolla on selkeä intohimo omaa alaansa kohtaan. 

Lisäksi kansainvälisen verkkokaupan toiminnan tukena toimii asiakaspalvelujärjestelmä Live Agent sekä sähköpostimarkkinoinnin tuttu nimi Mailchimp. Molemmat järjestelmät toimivat yhteen Shopifyn kanssa helposti.

Miljoona seuraajaa ja tilaa kasvaa entisestään

Kaiken taustalla on koko ajan kasvava ja aktiivinen fanijoukko. Lokakuussa 2018 Grimfrostin seuraajat Facebookissa ylittivät miljoonan seuraajan rajapyykin. Se on enemmän kuin pienen Suomen markkina-alueen isoilla toimijoilla Verkkokauppa.com:lla, Stockmannilla, Sokoksella, Prismalla ja Citymarketilla. 

Instagramissa Grimfrostilla on yli 90 000 seuraajaa ja Youtube-kanavaa tilaa 13 000 fania. Vikings-sarjan fanit voivat löytää Grimfrostin sosiaalisen median kuvien ja videoiden joukosta myös monia tuttuja naamoja, kuten Peter Franzénin tai Clive Standenin.

– Yhteisö on Grimfrostin sielu. Emme ole vain verkkokauppa, olemme elämäntapa, Arvenhav sanoo.

Suurta seuraajakuntaa selittänee avoimuus ja sisällön laatu. Grimfrost ei piileskele brändin ja tuotemerkin takana. Tekijät ovat itse esillä, kertovat Grimfrostista ja arkitekemisestä. Myös itse fanit pääsevät esille Grimfrostin sosiaalisen median kanavilla ja verkkokaupassa jakaen viikinkihenkeä ympäri maailmaa.

Grimfrost voi luottaa Shopify Plus -verkkokaupparatkaisuun. Seuraavan suuren askeleen koittaessa alusta kyllä antaa kasvulle tilaa. Yhteistyö Woolmanin kanssa jatkuu verkkokaupan kehitysideoiden ja -töiden merkeissä. Grimfrostilla on tavoitteena laajentua useilla eri alueilla tulevaisuudessa. Miten ja minne? Se selviää myöhemmin. 

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?