Woolman Oy

Näy hakukoneissa! Tässä vinkit Google Search Consolen käyttöön

Näy hakukoneissa! Tässä vinkit Google Search Consolen käyttöön

Google Search Console on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla voit tutkia sivustosi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Search Consolen käyttöä voi suositella kaikille sivuston parissa työskenteleville, jotta ymmärretään miten sivustolle tehtävät toimenpiteet vaikuttavat näkyvyyteen Googlessa.

Search Console otetaan käyttöön luomalla uusi omaisuus, jonka jälkeen sivuston omistajuus täytyy vahvistaa Googlelle. Shopify-ympäristössä tämä on helpointa tehdä lisäämällä sivuston lähdekoodiin pieni koodinpätkä, jonka saat Search Consolesta.

Tämän jälkeen sivuston data alkaa kertyä Search Consoleen ja saat suoraan sähköpostiisi ilmoitukset mahdollisista epänormaaleista tapahtumista sivustoilla. Tällaisia voi olla esim. Googlen havaitsemat 404-virheet, ongelmat sivuston mobiilikäytettävyydessä tai vaikkapa rich snippets -metatiedoissa.

Search Consolen työkalut ja raportit

Search Consolesta löytyy useita hyödyllisiä työkaluja ja raportteja, jotka soveltuvat eri käyttäjille. Tässä muutama esimerkki työkaluista, joilla voi aloittaa Search Consolen ominaisuuksiin ja hyötyihin tutustumisen.

Performance

Perfomance-raportilta löytyy Google-näkyvyydestä kiinnostuneille erittäin mielenkiintoista tietoa. Voit muun muassa tarkastella, millä hakukyselyillä sivustosi löytyy Googlesta, mikä on keskimääräinen sijoituksesi, paljonko sivustollasi on näyttökertoja tai kuinka suuri klikkausprosentti on. Voit myös vertailla näkyvyyttä eri laitteiden ja maiden välillä. Lisäksi voit sivukohtaisesti tutkia, millä hakutermeillä tietty yksittäinen sivu löytyy Googlesta ja paljonko se kerää liikennettä.

Kun linkität Search Console -tilisi Google Analyticsiin, saat nämä näkyvyystiedot myös suoraan Google Analyticsin raporteille.


Performance-raportti Search Consolessa.

Coverage

Coverage-raporteilta löydät Googlen indeksointiin liittyvät ilmoitukset. Indeksointiin liittyviä ilmoituksia ovat esimerkiksi tilanteet, joissa jokin aiemmin Googlen löytämä sivu on poistunut tai mikäli Google on syystä tai toisesta jättänyt löytämiään sivuja indeksoimatta.

Ilmoitukset vaativat hieman teknistä ymmärrystä, mutta kannattaa aluksi seurata ainakin Error-kohtaa. Pyri pitämään virheiden määrä mahdollisimman pienenä.

Coverage-raportti Search Consolessa.

Sitemaps

Sitemaps-kohdasta voit lähettää Googlelle verkkokauppasi sivustokartan, joka auttaa Googlea löytämään ja indeksoimaan kaikki tuotteesi ja tuoteryhmäsi. Mikäli submitted sitemaps -kohdassa ei näy Googlelle toimitettua sivustokarttaa, niin asia kannattaa korjata heti. Shopify luo automaattisesti sivustokartan, joka löytyy osoitteesta kauppasiosoite.com/sitemap.xml.


Sivustokartta Search Consolessa.

Mobile usability

Mobile usability -kohdasta näet Googlen tulkinnan sivustosi mobiilikäytettävyydestä. Google voi ilmoittaa erilaisista mobiilikäyttöä haittaavista asioista, kuten liian pienestä tekstistä tai vaikkapa liian lähekkäin olevista klikattavista elementeistä.

Mikäli virheitä on paljon, kannattaa pyytää ammattilaista tarkistamaan sivuston mobiilikäytettävyys.

Mobiilikäytettävyys-raportti

Products

Products-kohdasta näet onko verkkokauppasi jäsennellyt tiedot määritetty oikein. Jäsennellyt tiedot auttavat Googlea ymmärtämään sivustosi tietoja paremmin. Niiden avulla voit saada esimerkiksi tuotteidesi arvostelut, hinnat tai varastosaldot näkyviin suoraan Googlen hakutulossivulle.

Products-raportti

Links

Links-raporteilta näet, mitkä muut sivustot linkittävät verkkokauppaasi, mitkä ovat linkitetyimmät sivut ja millaisia ankkuritekstejä linkeissä käytetään. Samasta paikasta näet myös sisäiset linkitykset. Tutki, linkitätkö riittävästi tärkeimpiin tuotteisiisi ja tuoteryhmiisi ja saatko linkkejä relevanteilta ulkoisilta sivustoilta.

Yhteenveto

Verkkokaupan arjessa ei välttämättä tule miettineeksi, kuinka pieneltäkin vaikuttavat toimenpiteet voivat vaikuttaa suuresti sivuston hakunäkyvyyteen. Kannattaa ottaa tavaksi vaikkapa muutaman kerran kuukaudessa käydä tarkistamassa Search Consolesta, onko raporteille ilmestynyt jotain, mikä vaatii tarkempaa tutkimista. Näin opit tuntemaan paremmin miten Google käyttäytyy ja miten tekemäsi toimenpiteet vaikuttavat näkyvyyteen Googlessa.

Mikäli kaipaat apua Search Consolen käyttöönotossa tai sen hyödyntämisessä, ota yhteyttä.

Teksti: Antti Salmi, projektipäällikkö / Woolman

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?