Froomle Shopify -sovellus – personoituja, reaaliaikaisia suosituksia

Froomle valitsi yhteistyökumppaniksi Shopify-toimisto Woolmanin kehittämään sovellusta

Froomle on itseoppivien suosittelukoneiden johtava tarjoaja. 

Belgialaisyritys Froomlen juuret juontavat akateemiseen tutkimusmaailmaan. Yrityksen perustajat, toimitusjohtaja Koen Verstrepen ja teknologiajohtaja Bart Goethals ovat perehtyneet tutkimuksessaan erityisesti personoituihin suosituksiin. He ovat tehneet tutkimusyhteistyötä esimerkiksi Netflixin ja Applen kanssa. Siksi he halusivat tuoda teknologiajättien käyttämän teknologian muidenkin yritysten käyttöön. Tämän tavoitteen pohjalta muodostui yrityksen missio: 

Autamme yrityksiä luomaan paremman asiakaskokemuksen suosittelemalla oikeaa sisältöä oikealle käyttäjälle reaaliaikaisesti.

Kuluttajat ovat tottuneet saamaan suosituksia ostopäätöstensä tueksi. Froomle tunnisti mahdollisuuden tarjota itseoppivia suosituksia verkkokauppojen asiakkaille. 

Froomlen Shopify-sovellus kehitettiin yhteistyössä Woolmanin kanssa 

Froomle tunnetaan suosittelukoneen teknologiatarjoajana, mutta sovelluskehitys oli sille uutta. Päätös oman sovelluksen kehittämisestä Shopify-ekosysteemiä varten perustui tutkimukseen. Froomle päätyi Shopify-verkkokauppa-alustaan sen nopean maailmanlaajuisen kasvun ja hyvän maineen vuoksi. 

Valitessaan kumppania sovelluksen kehittämistä varten Froomle vertaili useita toimijoita. Yrityksessä tiedettiin, mitä sovelluksen kehittämisessä tarvittavaa osaamista ja taitoja sen omalla teknologiatiimillä oli. Kumppanilta puolestaan edellytettiin vankkaa ymmärrystä integraatioista, Shopify-teknologiasta, verkkokauppaliiketoiminnasta ja sovelluskehitysestä. Froomle valitsi paitsi kehittämään sovellusta, myös pitkäaikaiseksi yhteistyökumppaniksi johtavan eurooppalaisen Shopify-toimisto Woolmanin

Meille oli tärkeää löytää eurooppalainen kumppani, jolla on ymmärrystä EU-markkinoista ja -lainsäädännöstä. Myös samalla aikavyöhykkeellä toimimisesta on hyötyä, koska se helpottaa päivittäistä viestintää. Molemmat tiimit tekevät saumatonta yhteistyötä, ja viestintä on läpinäkyvää ja nopeaa. Sovelluksen kehittämiseen on osallistunut lähes 50 % Froomlen tiimistä teknologiaosastolta myyntiin. Woolmanin syvällinen Shopify-teknologian tuntemus säästi meiltä aikaa ja rahaa ja lisäksi auttoi meitä tekemään hyviä päätöksiä asioista, joita emme olleet osanneet edes ajatella kehitystyön alussa. 

  • Amelia Labovitch, Lead of digital sales, Froomle

  • Sovelluskehitystä käsi kädessä

    Jo kehitystyön alusta asti oli selvää, että tavoitteena on Shopify-natiivisovellus. Sovelluksen asennuksen, käytön ja laskutuksen tuli olla kauppiaille vaivatonta, jotta sovellus voisi ansaita saman luottamuksen, joka kauppiailla on Shopify-sovellusekosysteemiä kohtaan.

    Kokeneena teknologiatoimijana Froomlella oli paljon toimintoja, jotka piti saada sisällytettyä sovellukseen. Froomle päätti yhdessä Woolmanin kanssa rajata ensimmäisen sovellusversion toiminnot perustoimintoihin ja jatkokehittää sovellusta kauppiailta saadun palautteen perusteella. Projektin edetessä kävi selväksi, että kumppanuus jatkuisi myös lanseerauksen jälkeen.

    Sovelluksen kehittäminen aloitettiin kesällä 2021. Ajoitus osoittautui täydelliseksi, koska Shopify oli julkaisemassa Online Store 2.0 -päivitystä. Se teki kehittämisestä odotettua helpompaa ja auttoi pääsemään askelen edemmäs teknologiassa.

    Woolman ymmärsi, mitä mahdollisuuksia Shopify Online Store 2.0 tarjosi, ja esitteli uusia ideoita, joiden avulla pystyimme tekemään perusteltuja päätöksiä sovelluksen suhteen. 

    Amelia Labovitch, Lead of digital sales, Froomle

    Kehitysprojekti pysyi aikataulussa 

    Sovelluksen kehittäminen pysyi koko ajan aikataulussa sopimuksen allekirjoittamisesta sovelluksen toimittamiseen hyväksyttäväksi Shopifylle. Ensimmäinen kuukausi kului sovelluksen suunnitteluun ja määrittelyyn. Toisen kuukauden aikana tehtiin kehitystyötä sekä uusia päätöksiä ja muokkauksia. Kolmantena kuukautena sovellus lähetettiin Shopifylle hyväksyttäväksi. Aikataulu asetettiin – ja saavutettiin – yhdessä. Shopify hyväksyi Froomle-sovelluksen marraskuussa.

    Froomlen ja Woolmanin yhteistyö jatkuu. Froomle hankkii nyt sovelluksen käyttäjiksi uusia kauppiaita ja priorisoi uusia toimintoja kauppiailta saadun palautteen pohjalta. Woolmanin tiimi tarjoaa Froomlelle jatkuvaa kehitystä ja tukea tarpeen mukaan.

    ”Työskentely Froomlen kanssa oli innostavaa koko tiimille. Froomle halusi selkeästi luoda skaalautuvuutta yhdessä verkkokauppiaiden kanssa. Tämä on kantava ajatus myös meille Woolmanin tiimissä."
    – Pasi Vuorio, Head of product development, Woolman

    Miten Froomle-sovellus auttaa asiakkaita ostosten tekemisessä?

    Lyhyesti sanottuna Froomle-sovellus luo optimoidun asiakaskokemuksen tarjoamalla vaikuttavia suosituksia. Tekoäly personoi suosituksia käyttäjän selaus- ja ostohistorian perusteella ja ennustaa, mitä asiakas haluaa seuraavaksi ostaa. Asiakkaalle tarjotaan rajattu määrä vaihtoehtoja helpottamaan päätöksentekoa. Tällä vältetään nk. analyysihalvaus, joka voi estää asiakasta viemästä ostosta päätökseen. Vaikka Zalandon ja Amazonin kaltaiset verkkokauppajätit käyttävät jo tuotesuosituksia, ne eivät ole tarpeeksi kehittyneitä. Froomle-sovellus vie suositukset askelen pidemmälle hyödyntämällä tekoälyä, joka pystyy ennustamaan ja antamaan personoituja ja reaaliaikaisia suosituksia kullekin käyttäjälle. Nämä suositukset voidaan sijoittaa asiakaspolun eri kosketuspisteisiin. 

    Sovellus käyttää vain ensimmäinen osapuolen dataa, joten kolmansien osapuolten dataa koskevista muuttuvista käytännöistä ei tarvitse huolehtia. Jos asiakas haluaa kieltää evästeet, se ei ole ongelma. Froomle-sovellus pystyy silti antamaan suosituksia suosioalgoritmien perusteella, jotta ostokokemuksesta saadaan personoidun tuntuinen. Suosittelemme lämpimästi sovelluksen hankkimista.


    Mareena Löfgrén, Brand manager, Woolman

    Kiinnostaako oman sovelluksen kehittäminen?

    Ota yhteyttä