Woolman Oy

eComLab-hanke vauhditti suomalaisia verkkokauppoja maailmalle

eComLab-hanke vauhditti suomalaisia verkkokauppoja maailmalle

Mitkä ovat tarvittavat eväät suomalaisten pienten ja keskisuurten verkkokauppojen kansainvälistymiseen? Näitä työkaluja ja malliesimerkkejä oikeasta tekemisestä lähti etsimään eComLab-hanke, jossa Woolman oli mukana yhtenä yhteistyöyrityksenä.

Yhdessä Suomen rajojen ulkopuolelle

Tausta-ajatuksena vuonna 2017 aloitettuun hankkeeseen oli se, että Suomessa on verkkokauppoja, mutta harvat niistä tekevät selkeästi myyntiä kansainvälisesti. Mukaan haettiin yrityksiä, jotka hankkeen avulla pääsivät testaamaan ja kokeilemaan markkinaa Suomen ulkopuolella. Aluksi mukana oli puolenkymmentä yritystä, mutta hankkeen loppua kohden yritysten määrä kasvoi. Suurin osa yrityksistä oli kuluttajaverkkokauppoja, mutta joukossa oli myös muutamia B2B-verkkokauppoja.

Hanke syntyi yhteistyössä Haaga-Helia, Metropolia ammattikorkeakoulujen ja Helsingin kauppakamarin kanssa. Mukana toiminnassa olivat myös Kiinassa, Japanissa ja Venäjällä sijaitsevien kumppanikorkeakoulujen kanssa. Mukana työssä olivat totta kai korkeakoulujen kaupallisen alan opiskelijat sekä yrityksiä, joista löytyi muun muassa konsulttiosaamista kansainvälistymisen tekemiseen.

Kohdemaiden kulttuurin tutustumisessa tutkittiin muun muassa sitä, koska maassa on tapana antaa lahjoja ja kenelle sekä sitä, millaiset pakkaukset houkuttelevat kuluttajia.

Markkinoiden nopeaa testausta sprint-mallin avulla

Woolman oli yksi mukana hankkeessa olleista konsulttiyrityksistä. Woolmanin growth hacker Mikko Rekolan pitämät growth hacking -workshopit saivat kiitosta. Workshopeilla testattiin osallistuneiden yritysten kesken useita erilaisia kansainvälisiä markkinoita lyhyen sprint-mallin avulla.

– Suurin haaste tekemisessä oli korjata kauppojen tekniset ongelmat, jotta pystyi keskittymään itse testaamiseen ja hypoteesien tekemiseen toteaa Mikko Rekola.

– Kun tekniset murheet olivat voitettu, pystyttiin testaamaan kohdemaita ja löydettiin positiivisia yllätyksiä esimerkiksi Saksasta, Sveitsistä ja Alankomaista. Rohkeimmat kokeilivat myös kohdennettuja mainoksia Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan, Mikko jatkaa.

Mikon pitämien workshoppien tavoitteena oli käytännön asiakashankinta erityisellä sprint-malilla. Läheistä yhteistyötä tehtiin asiakasyrityksen kanssa kaikkiaan noin kolmen kuukauden ajan. Tämän jälkeen osa verkkokaupoista jatkoi testaamista ja osa taas pysähtyi suunnittelemaan verkkokaupan sisältöä uusiksi. Muutama yritys suunnitteli koko verkkokaupan strategiansa uusiksi.

Kirjattuja tavoitteita ja merkittäviä muutoksia 

Hankkeen toisessa osiossa keskityttiin verkkokauppojen potentiaaliin kansainvälistyä asiakaslupauksen ja kaupan sisällön näkökulmasta. Yhteisessä workshopissa kerättiin toimenpidelistat ja tehtiin merkittäviä muutoksia kauppojen toimintaan, jotta olisi jatkossa konkreettinen mahdollisuus kokeilla kansainvälistä laajentumista.

– Tapa testata itselle tuntemattomia potentiaalisia markkinoita oli kaikille osallistuneille uusi. Ja yhä useampi ymmärsi, kuinka hienon testialustan globaali verkkokauppa mahdollistaa. Toisaalta ymmärrys kasvoi myös aktiiviseen asiakashankintaan vaaditusta taloudellisesta ja ajallisesta resursoinnista, Mikko kertoo.

Workshoppeihin osallistuneet verkkokauppiaat olivat erityisen kiitollisia käytännönläheisistä vinkeistä, runsaista esimerkeistä ja siitä, että jo muutamassa viikossa pystyttiin saamaan hyviä tuloksia. Kommenttien perusteella vinkkejä hyödynnetään projektin päättyessä myös jokapäiväisessä tekemisessä ja lopputuloksena oli entistä parempia verkkokauppiaita.

Kiinnostaako growth hacking? Ota yhteyttä ja mietitään yhdessä, mitkä growth hacking -työkalut sopivat sinun verkkokaupallesi! 

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?