Woolman Oy

Drop shipping is dead! Onko drop shippingin aika jo ohi?

Drop shipping is dead! Onko drop shippingin aika jo ohi?

Drop shippingillä tarkoitetaan liiketoimintamallia, jossa verkkokauppias ei omista varastoa koskaan itse. Kaikki tuotteet lähetetään asiakkaalle suoraan valmistajan varastosta. Lähettäminen tapahtuu vasta tilauksen ja maksun tultua verkkokauppaan. Tästä johtuen verkkokauppiaan ei tarvitse omistaa omaa varastoa.

Tyypillisimmin drop shippauksella myydään halvalla tuotettuja kulutustavaroita, kuten tekstiilejä, asusteita ja elektroniikkaa. Konseptin kanssa käsi kädessä on kulkenut tehokas asiakashankinta sosiaalisessa mediassa. Tuotteiden halvat hinnat ovat mahdollistaneet nopeat ostopäätökset ilman pidempää harkinta-aikaa. Vauhdilla tehty ostopäätös on saanut monet kuluttajat unohtamaan katsoa verkkokaupan toimitusehtoja. Pitkä toimitusaika tai yllätyksenä tulevat tullimaksut lähetyksen saapuessakin Aasiasta ovat saattaneet jättää ensimmäisen tilauksen myös viimeiseksi. 

Drop shipping -ilmiö tulee kuolemaan

Väite on kova, mutta ennustan drop shippingin kuolevan nykyisessä, tunnetuimmassa muodossaan lähivuosina. Menestyvä verkkokauppa tulee tänä päivänä ja tulevaisuudessa keskittymään brändin rakentamiseen sekä asiakaskokemukseen. Bränditön ja halpatuotteita kauppaava verkkokauppa ei kiinnosta kuluttajia enää kauaa.

Ensimmäisen tilauksen myötä koettu pettymys ensin tilausprosessista, sitten pitkästä toimitusajasta ja lopulta mahdollisesti huonolaatuisesta tuotteesta saa kuluttajat miettimään tilaamista drop shipping -verkkokaupasta uudemman kerran. Huonot kokemukset ajavat asiakkaat valitsemaan tuotteensa brändikaupoista tai vaihtoehtoisesti tilaamaan drop shipping -tason tuotteet itse suoraan Alibabasta ilman välikäsiä.

Drop shipping -kauppiaan on hyvin vaikea vaikuttaa asiakaskokemukseen tai tuottaa lisäarvoa ostokokemukseen. Erottautuminen kilpailijoista on hankalaa ja lähes mahdotonta, sillä kilpailu alalla on kovaa.

Uuden nichén löytäminen on koko ajan vaikeampaa. Samaan aikaan avataan uskomattoman näyttäviä direct to consumer -verkkokauppoja. Niissä asiakaskokemus on viimeistelty aina tuotannosta unboxing-kokemukseen asti. Drop shipping -kauppiaan ainoa vaihtoehto on kilpailla halvalla hinnalla ja leikata siinä samalla omia voittojaan myynnistä.

Onko järkevää drop shipping -liiketoimintaa?

Drop shipping ei ole vaihtoehtona automaattisesti huono: sitä voi tehdä myös fiksusti. Erilaiset markkinapaikat voidaan lukea myös drop shipping -liiketoimintamalliin kuuluviksi. Markkinapaikkaratkaisulle voi olla tyypillistä, että ne keräävät markkinapaikkaan joukon konseptiin kuuluvia brändejä, mutteivät varastoi tuotetta itse. Markkinapaikkaan integroidut brändien verkkokaupat tuovat tuote- ja saldotiedot markkinapaikan käytettäväksi. Vastaavasti markkinapaikan tilaukset välitetään suoraan brändeille, jotka lähettävät tilaukset asiakkaille. 

Kyseinen malli on läpinäkyvä kuluttajalle ja sen suurin hyöty on tarjota laajempi valikoima ja miellyttävämpi ostokokemus. Suomalaisista markkinapaikoista esimerkkinä voidaan mainita vastuullisuuteen keskittyvä Weecos.

Markkinapaikkojen lisäksi on toimialoja, joissa drop shipping voi edelleen toimia. Hyvänä esimerkkinä voisi toimia huonekalujen verkkokauppa, jossa useampaa brändiä myyvä verkkokauppa varastoi osan tuotteista itse mutta kalliimmat ja myyntivolyymiltaan pienemmät tuotteet lähetetään suoraan valmistajan varastosta. Tärkeää tässä on kuitenkin läpinäkyvyys vaihtelevasta toimitusajasta. Lisäksi tarvitaan jonkinasteinen integraatio tai saldojen päivitys valmistajan varastotilanteesta.

Verkkokauppa tulee kasvamaan kokonaisuudessaan valtavasti seuraavien vuosien aikana. COVID-19-kriisi on lisännyt verkkokaupan kasvuvauhtia entisestään. Kasvusta huolimatta kuluttajat ovat kuitenkin entistä kriittisempiä verkkokaupan konseptia ja palveluita kohtaan. Suosittelen siis suunnittelemaan liiketoiminnan huolellisesti ennen kaupan avaamista. Harkitse myös, onko drop shipping -vaihtoehdon sijaan syytä investoida omaan varastoon sekä ennen kaikkea asiakaskokemukseen ja brändiin.

Teemu Tolonen / Woolman 

 

Haluatko avata verkkokaupan nopeasti ja ketterästi? Tutustu Shopify Start -palveluumme.

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?