Woolman Oy

Fanituotteiden verkkokauppa valitsi Shopifyn - Backstage Rock Shop myy maailmalle

Fanituotteiden verkkokauppa valitsi Shopifyn - Backstage Rock Shop myy maailmalle

Backstage Rock Shopin Tampereen toimipisteestä lähtee vuosittain yli 30 000 pakettia ympäri maailmaa. Paketit vievät mukanaan virallisia artistien fanituotteita, pääasiassa vaatteita ja äänitteitä, mutta myös pinssejä, sormuksia, mukeja ja vaikkapa tiskirättejä.

Varastolla tekee töitä kuusi työntekijää, joiden lisäksi mukana on muutamia myyntikeikkoja tekeviä freelancereita ja harjoittelijoita. Yrityksen liikevaihto tulee fanituotteiden verkkokaupasta, mutta esimerkiksi viime vuonna arviolta kolmannes liikevaihdosta tuli fanituotteiden myymisestä artistien keikoilla.

Backstage Rock Shop myy yli 20 artistin virallisia fanituotteita. Toimitusjohtaja Matti Lehtonen kertoo, että yritys erottuu muista juuri siinä, että Backstage Rock Shop on artistien virallinen verkkokauppa.

- Suurin osa meidän valikoimasta on saatavilla yksinoikeudella meiltä. Kun artistin kanssa on tehty sopimus, me pyöritämme virallista verkkokauppaa, jota myös itse artistikin markkinoi. Se on suurin kilpailuvaltti, mikä meillä on.

Lehtonen toteaa, että verkkokauppa onnistuu hyvin asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa.

- Toimituksen ja asiakaspalvelun pitää olla nopeaa. Hitaus ja epätietoisuus ovat niitä asioita, mitkä asiakasta harmittavat eniten.

- Meiltä lähti viime vuonna 34 000 pakettia ja palatusprosentti taisi olla 4-5 prosentin välillä. Vuosi sitten Suomessa keskiarvo taisi olla jossain 7-10 prosentin välillä, Lehtonen laskee.

Viime vuonna verkkokaupasta matkaan lähteneistä paketeista 65 prosenttia meni ulkomaille. Suurimpia yksittäisiä maita Suomen jälkeen ovat Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Saksa.Antti käyttää Woolmanin sovellusta.

Shopify ja viralliset fanituotteet tulevat yhteen

Yrityksen kaksi verkkokauppaa, Mad Supply ja Backstage Rock Shop, yhdistyivät yhdeksi verkkokaupaksi vuonna 2017. Verkkokauppojen vanha palveluntarjoaja lopetti verkkokauppa-alustan tarjoamisen ja suositteli samaan syssyyn Backstage Rock Shopille Shopifyyn siirtymistä.

- Meidän edellinen verkkokauppa-alustan tarjoaja suositteli sitä meille, heillä on myös oma Shopify-verkkokauppa ja he olivat tehneet pitkää tutkimustyötä ennen Shopifyn valintaa. Tutkimme, sopisiko Shopify meille.

Vanha verkkokauppa, josta fanituotteita myyvä yritys joutui luopumaan, oli räätälöity juuri Backstage Rock Shopia varten. Shopifyn käyttöönotto vaati pientä hiontaa. Woolman tuli mukaan kuvioihin kun Backstage Rock Shop tarvitsi apua arvonlisäveroihin liittyvän teknisen toteutuksen kanssa.

- Noin puolet meidän tilauksista lähtee ulkomaille, joista iso osa menee EU:n ulkopuolelle, jolloin heille myydään verottomasti. Shopifylle se, että tuotteita myydään Suomesta käsin verottomasti sekä kolmella eri arvonlisäverokannalla oli sula mahdottomuus. Sitä me lähdettiin yhdessä ratkomaan, Lehtonen kertoo.

Se on sama juttu jokaisessa verkkokauppa-alustassa, pitää löytää sellainen kombinaatio, mikä sopii omaan käyttöön. 

Shopify on ollut käytössä nyt puolitoista kuukautta. Matti Lehtonen kuvailee, että se on asiakkaan suuntaan tosi hyvä: se on nopea ja luotettava. Verkkokaupasta saa näyttävän pienillä muutoksilla. 

- Se on vanhaan alustaan nähden hyvin erilainen. Logiikka on hyvin amerikkalainen, miten asiat toimii. Siellä on paljon hyviä, uusia asioita, mitä ennen ei ollut teknisesti mahdollista toteuttaa, mutta on myös huonoja puolia. Mutta se on sama juttu jokaisessa verkkokauppa-alustassa, pitää löytää sellainen kombinaatio, mikä sopii omaan käyttöön.

Backstage Rock Shopilla on käytössään verkkokaupassa myös Woolmanin sovellus, joka tarjoaa Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin noutopistehaut ja osoitekortit Shopify-kauppaan.

- Woolmanin kanssa on otettu käyttöön suorat integraatiot kahdelle lähetystavalle. Se nopeuttaa meidän päässä huomattavasti tilaustenkäsittelyä, tuoden tehokkuutta tilausketjun käsittelyyn, Lehtonen kertoo.

Fanituotteita lähtee ympäri maailmaa. Ensimmäisen kuukauden aikana kun Shopify on ollut Backstage Rock Shopilla käytössä, paketteja on ehtinyt lähteä 48 eri maahan.

“Jos voit yhdistää nämä kaikki kolme asiaa, se madaltaa ostokynnystä”

Mies mustassa hupparissa hakee hallin toiselta seinältä läjän kirjoja. Sormi käy pöydällä odottavaa listaa läpi - Tuomari Nurmion Dumari-kirjaa lähtee seuraavalle keikalle myyntiin. Seuraavaksi kangaskasseja laskemaan käyvä mies, Jyrki, kertoo olevansa yleismies.

Luetellessaan työtehtäviään ja erilaisia roolejaan eri tilanteissa, tittelin syy on selvä. Verkkokaupan näkökulmasta Jyrkin vastuulla on EU:n ulkopuolelle Fedexillä lähetettävät tilaukset, jotka vaativat tullipapereiden täyttöä.

Jyrki pakkaa viikonlopun Tuomari Nurmion keikkaa varten.

Monen muun asian ohella, hän on se, joka lähtee usein bändien matkaan keikoille myymään kyseisen artistin virallisia fanituotteita. Miksi kukaan pukee päällensä artistin paidan? Ostaa enää fyysisen äänitteen? Jyrkin vastaus kysymykseen lähtee liikkeelle bändin tukemisesta.

- Kun meidän myyjät kiertävät bändien matkassa, he ovat osa sitä crew’ta. Kun asiakkaat näkevät, että meidän myyjät ovat sitä samaa ryhmää, pyörivät bändin ja crew’n mukana, se assosioituu asiakkaiden kohdalla siten, että jos ostan tästä tuotteen, myös bändi saa tästä osuutensa. 

Raha vaihtaa omistajaa, mutta Jyrki mainitsee myös henkisen yhteyden.

- Ne on tällaisia rock kaanoniin kuuluvia juttuja, rock-maailman klishee, sellainen me vastaan muut. Koetaan, että vain minä ymmärrän, vain minulla on tämä suuri henkinen yhteys tähän orkesteriin. Halutaan näyttää, että mä kuuntelen tätä.

Vaikea siinä on nähdä mitään huonoa, Jyrki toteaa viimeiseksi.

- Suurin osa ihmisistä käyttää vaatteita liikkuessaan. Tässä yhdistyy tekstiilien osalta se, että niille on myös tarvetta.

- Jos voit yhdistää nämä kaikki kolme asiaa, se madaltaa ostokynnystä, Jyrki hymyilee ja kasaa Nurmion kangaskassit siistin pinkkaan.

“On monta hommaa, missä voi olla mukana”

Bändihuppareita ja pari paitaa liukuvat pitkän valkoisen pöydän toisen päähän. Pakkauskone hurisee ja tilaukset ovat taas pykälän lähempänä asiakasta. Mitä varastopäällikkö Antti Matikainen ajattelee toista kuukautta vanhasta, uudesta Shopify-verkkokaupasta?

- Nyt Shopify alkaa tuntua varsin mukavalta. Se on tuonut paljon uusia ominaisuuksia, mitä meillä ei vanhassa kaupassa ollut. Se on nopeuttanut hallinnan puolella monia osa-alueita. Alussa jotain osa-alueita puuttui ja ne piti itse rakentaa. Hiljaa hyvä tulee, Matikainen nauraa.

Matikainen kertoo, että työ verkkokaupassa on monipuolista. Työtunnit eivät tule täyteen pelkästään toimistossa tai varaston puolella, vaan molempia saa tehdä. Matikaisen kanssa tilauksia pakkaa asiakaspalvelija Sari Jokinen.

- Vaikka asiakaspalvelu on se, mitä pääasiassa tekeekin, siihen kuuluu myös tilausten vastaanottamista ja lähettämistä. Sen sitoo usein yhteen se, että asiakkaat antavat palautetta saamistaan paketeista. On monta hommaa, missä voi olla mukana, Jokinen hymyilee.

- Se on pienen firman etuja, että kaikki tekee vähän kaikkea lopulta. Ehkä se koko ajan jäsentyy firman ja tilausmäärän kasvaessa, Antti Matikainen miettii vierestä.

 

Teksti, kuvat ja videot: Jenny Huttunen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje