Woolman Oy

Älykäs verkkokauppa ajattelee kauppiaan puolesta - Zombie Dash panostaa asiakaspalveluun

Älykäs verkkokauppa ajattelee kauppiaan puolesta - Zombie Dash panostaa asiakaspalveluun

Pieni ja matala vaaterekki katkaisee työhuoneen puoliksi. Pilkkujen, tapittavien silmien ja ammottavien vetoketjusuiden takana istuu Salla Romppanen. Lisää paperia printteriin ja uusi pakattava tilaus tulille.

Puolalainen perheyritys Zombie Dash oli vasta vaatevalloituksensa alkumetreillä, kun Salla rakastui vaatemerkkiin. Yrityksen idea, arvot ja toteutus puhuttelivat Sallaa ja hän ryhtyi tuomaan Suomeen Zombie Dashin vaatteita osana maahantuontiyrityksensä valikoimaa.

- Zombie Dash ja minä kohtasimme, kun meidät tuotiin yhteen vuonna 2015 yhteisen kontaktin kautta. Kävin tapaamassa heitä ensimmäisen kerran, katsomassa millaisesta mallistosta on kyse ja sopisiko tuote minun maahantuontiyritykseeni. Heistä näkyi, että idea oli hienosti löydetty ja he olivat selkeästi kehittäneet jotakin uutta, Salla muistelee. 

Vaativa fanikunta sai verkkokaupan

Zombie Dash on suunnattu taaperoikäisille ja lapsille. Asiakkaiden pyynnöstä on tehty myös aikuisille sopivia malleja. Salla epäilee, että erityisesti pienten poikien isät ja äidit ovat ihastuneet vaatemalliin.

- Ihmiset ovat kaivanneet jotain uutta, etenkin poikien muodissa. Vaikka Zombie Dash onkin vapaa-ajan vaate, se on silti tyylikäs. Kuosit ja mallit ovat rajuja, mutta maitokauppaan uskaltaa lähteä Zombie Dashit jalassa, Salla naurahtaa.  

Verkkokaupan perustamiseen Sallan ajoi se, että pelkän maahantuojan ominaisuudessa vaatteita saatiin liian hitaasti kauppojen hyllyille Suomeen. Somessa kasvava Zombie Dashin "fanikunta" alkoi vaatia lisää.

- Verkkokaupan perustaminen lähti puhtaasti asiakkaiden toiveesta. Tuotetta saa helposti tilattua, eikä se ole vain jälleenmyyjien kautta saatavissa.

Zombie Dash -verkkokauppa on saanut kiitosta asiakkailta muun muassa siitä, että se toimii hyvin mobiilissa. Yli 80 prosenttia Zombie Dashin sivuston kävijöistä on selannut tuotteita mobiilista. Yhä harvempi selaa verkkokauppoja tietokoneelta käsin, selviää myös Postnordin vuoden 2017 verkkokauppatutkimuksesta.

"Shopify on älykäs"

Zombie Dash -verkkokauppa on ollut auki puolisen vuotta. Monipuolinen tausta asiakaspalvelutehtävissä on valmistellut Sallaa kohti omaa verkkokauppaa ja sen perustamista. Naisella oli jonkinlainen mielikuva siitä, mitä arki verkkokaupan kanssa voisi pitää sisällään.

Shopify-verkkokauppapohja on aika älykäs. Se ajattelee asioita minun puolesta.

- Yllätyksenä ehkä on tullut se, kuinka paljon päivittämistä, sivujen ylläpitoa ja huoltoa arkeen liittyy. Sisältöä on tuotettava lisää ja tuotetietojen on oltava kohdallaan.

Sallalle verkkokauppa rakennettiin avaimet käteen -periaatteella. Hän kulki kuitenkin tiukasti rinnalla kaupan suunnittelussa ja sen sisältöjen rakentamisessa Woolmanin kanssa.

- Itselläni ei tekninen osaaminen olisi riittänyt verkkokaupan perustamiseen. Toimiva verkkokauppa on kaiken perusta sille, että kauppa käy.

Verkkokauppiaan arkipäivä koostuu tilausten täyttämisestä, lähetysten pakkaamisesta ja postittamisesta. Onko jotain, minkä voisi tehdä vielä helpommin?

- Shopify-verkkokauppapohja on aika älykäs. Se ajattelee asioita minun puolesta. Olen kokenut Shopifyn helpoksi ja hyvin toimivaksi kokonaisuudeksi, Salla sanoo.

Uutta kohti: Sisällöntuotantoa ja bloggaamista

Sallalle on ollut Zombie Dashin kanssa tärkeää, että tuotteiden tiedot ja kuvaukset pitävät hyvin paikkansa.

- Tuotetietojen on oltava informatiivisia asiakkaalle. Asiakas tietää, mitä on tilaamassa ja tietää, että tuote vastaa sitä, mitä kuvauksessa sanotaan. Siihen on panostettu paljon ja samoin myös hyviin tuotekuviin.

Salla suunnittelee bloggaamisen aloittamista Zombiedash.fi-sivustollaan. Hän pitää tärkeänä, että sivuilta löytyy monipuolista tietoa, joka ei ole vain hakukoneita varten.

- Blogi tuottaa luonnollista sisältöä sivustolle. Asiakkaan on helppo sitä kautta saada tietoa tuotteista sekä tapahtumista ja messuista, joihin verkkokauppa osallistuu.

Zombie Dash -vaatteita on saatavilla vauvoista aina vaikka vaareille asti.

Zombie Dasheja on mahdollista shoppailla myös Instagramista käsin. Pääasiallinen sosiaalisen median kanava yritykselle on kuitenkin Facebook. Vaatemerkin kohdalla some-työtä helpottaa se, että sen rennot ja värikkäät tuotekuvat saavat ihmiset innostumaan: tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan.

- Olen huomannut, että sisältöjä ja postauksia on aika helppo tehdä. Sisällöntuottaminen ja markkinointi some-kanavissa tulee yllättävän luonnostaan.

Jatkossa Salla Romppanen uskoo tarvitsevansa Woolmanin tukea verkkokauppansa teknisessä ylläpidossa. Kun apu siihen löytyy, voi keskittyä siihen tärkeimpään: asiakkaisiin.

- Yrittäjänä ja kauppiaana varsinaisia työaikoja ei ole. Asiakkaiden viesteihin vastataan nopeasti. Työpäivät voivat olla minkä pituisia tai laisia vain. Kahdeksasta neljään ei tämä työ ole, Salla kokoaa.

 

Teksti, kuvat ja video: Jenny Huttunen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje