Aloita D2C-liiketoiminta ketterästi - Varo Iisakin kirkkoa

Ketterä verkkokauppa tukee D2C-kasvua

Kuinka avata suora verkkokauppa yrityksille ja kuluttajille ketterästi? Siinä yksi tämän hetken kuumimmista kaupallisista kysymyksistä. Kun halutaan kasvattaa asiakaskuntaa ja vahvistaa brändiä, D2C-askel on tärkeä ottaa. Tämä on yrityksille kuitenkin usein iso ja pelottava muutos. Pelätään, että astutaan jälleenmyyjien varpaille ja pohditaan, kuinka hinnoittelu kannattaa toteuttaa, ettei menetetä jälleenmyyjiä.

Olen ollut mukana miettimässä asiakkailleni kokonaisratkaisuja, joissa on mukana myös B2B-myynti, sekä ERP- ja PIM-integraatiot. Kun suunnittelemme, miten eri hinnoittelumallit saadaan tuotua järjestelmistä verkkokauppaan, törmäämme kompleksisuuteen. Monimutkaisia integraatioita sisältävät projektit usein paisuvat ja ovat kalliita, mikä tuottaa harmaita hiuksia kaikille. Jos D2C-kanavan avaaminen toteutetaan kuin perinteinen IT-projekti, niin toteutus on raskas, maksaa maltaita ja aikataulut tyypillisesti venyvät.

Vähemmän kompleksisuutta, enemmän ketteryyttä

Entä jos kokeiltaisiin erilaista tapaa? On hyvä pysähtyä pohtimaan, onko oikeasti järkevää lähteä rakentamaan heti alkuun monimutkaista ja kallista systeemiä. Kaikkea olemassa olevaa ei kannata liittää mukaan vain siksi, että niin on tehty ennenkin, vaan kyseenalaistaa ja pohtia, mikä on oikeasti tarpeen. Olisiko sittenkin fiksumpaa lähteä liikkeelle kevyesti markkinaa testaten ja oppia samalla ymmärtämään uutta liiketoimintaa ja tapaa myydä? Kun D2C-siirtymä tehdään liiketoimintakokeiluna, rakennetaan pilottivaiheessa kauppaan myynnin ja verkkokaupan asiakkaan kannalta olennaiset ominaisuudet. Fokus on asiakaskokemuksessa ja brändissä. Integraatiot verkkokaupan ja taustajärjestelmien välillä voidaan tehdä vasta tämän jälkeen, jos se on vielä tarpeen. Kun uutta D2C-liiketoimintaa on testattu jonkin aikaa, saadaan myös syvempi ymmärrys siitä mitä integraatioilta todella tarvitaan. Ensin kehitetään, opitaan ja vasta tämän jälkeen tehdä fiksuja ratkaisuja, jotka pohjautuvat dataan ja kokemukseen. Näin syntyy parempia päätöksiä ja investointeja.

5 steppiä B2B ja D2C -verkkokaupan avaamiseen

  • Liiketoimintatavoitteet käydään tarkasti yhdessä läpi, koska ne ovat kaiken pohja. Mitkä tavoitteet ovat, miten ne käytännössä toteutetaan ja miten tavoitteiden saavuttamista seurataan. Usein tavoite voi olla uusien asiakkaiden löytäminen tai uuden liiketoiminnan testaaminen. Mitä tarkemmin ja konkreettisemmalla tavalla tavoitteet pystytään kuvaamaan, sitä paremmat ovat onnistumisen mahdollisuudet.
  • Sitoutuminen. Aloitetaan tiivis yhteistyö - hand in hand. Sitoudutaan tavoitteisiin ja rakennetaan niiden pohjalta paras malli toteutukselle. Me teemme parhaamme, koska haluamme asiakkaamme onnistuvan ja myös sinä priorisoit tämän. Kummaltakin puolelta resursoidaan aikaa ja nimetään henkilöt yhteistyöhön.
  • Asiakkaat. Suunnitellaan, kuinka parhaiten palvellaan asiakkaita. Tehdään ostaminen helpoksi. Mietitään, kuinka voidaan oikeasti poistaa myynnin esteitä ja tehdä ostoprosessi mahdollisimman sujuvaksi ja palvelu korkeatasoiseksi. Luodaan poikkeuksellisen hyvä asiakaskokemus.
  • Myynnin ymmärtäminen ja kasvattaminen. Tämä on tärkeä asia! Ei riitä, että rakennetaan hieno systeemi verkkokaupalle ja sitten sanotaan heipat. Tässä meidän työmme vasta alkaa. Haluamme, että kauppa myös myy ja palvelee käytännössä. Autamme ymmärtämään kauppaa käyttäviä asiakkaita ja mietimme keinoja, joilla voidaan saada enemmän ostavaa liikennettä, parantaa verkkokaupan CTR:ää ja laajentaa asiakaskuntaa uusille markkinoille. Tähän meillä on Woolmanilla ihan oma dedikoitu porukka kasvupalveluissa.
  • Kokemuksen ja datan pohjalta kehittäminen. Nyt kun kauppa on olemassa ja se pyörii hyvin, osaamme arvioida mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Onko esimerkiksi fiksua nostaa pöydälle uudestaan integraatioasiat vai keskittyä muihin kehityskohteisiin.

Muuttuvan maailman menestyjät keskittyvät asiakkaaseen

Jatkuvasti monimutkaistuvassa maailmassa pärjäävät ne, jotka haastavat vanhoja tapoja tehdä asioita ja lähtevät rohkeasti kokeilemaan ja testaamaan uusia tapoja. Tämä "D2C liiketoimintakokeiluna" -malli haastaa myös omaa ajatteluani, koska olen tottunut tekemään asiat isosti. Meillä Woolmanilla lähdetään liikkeelle eri tavalla; kevyesti, oppien ja kehittäen. Haastamme asiakkaitamme, mutta myös asiakkaamme opettavat meitä. Tämä tie kuljetaan yhdessä - käsi kädessä. Tässä muutamia yrityksiä, joiden rohkeasta otteesta ja ketterästä toimintatavasta jokainen voisi ottaa mallia.

Acon ja Kalevala

Rakensimme Aconille ja Kalevalalle verkkokaupat, jotka ovat suunnattu suoraan kuluttajille. Verkkokaupan keskiössä oli brändi, asiakaskokemus ja varsinkin Aconin kohdalla kansainvälinen myynti. Acon onnistui skaalaamaan liiketoimintaansa nopeasti ja Yhdysvalloista on tullut yrityksen tärkein markkina-alue. Lue Aconin tarina hypystä menestykseen täällä.

Singular Society (H&M Group)

Autoimme Singular Societya testaamaan markkinaa uudenlaisella vähittäiskaupan liiketoimintakonseptilla: oikeanlaiset personoidut tuotteet ja tuotepaketit kuukausihinnalla, rajoitetulla mahdollisuudella ostaa tuotteita. Singular Society lähti testaamaan malliaan pilottikaupalla, jossa on kolmannen osapuolen tarjoama logistiikka ja useita myyntikanavia. Kauppa lanseerattiin muutamassa kuukaudessa ja liiketoimintaa päästiin testaamaan ja kehittämään oikeilla asiakkailla. Lue Singularin tarina täällä.

Coreware

Useimmiten kun B2B -yritys avaa verkkokaupan yritysasiakkaille, päätarkoitus on kasvattaa asiakaskuntaa. Tällöin olemassa olevia hinnoittelumalleja ei ole välttämättä järkevää tuoda ERP:stä verkkokauppaan. Kannattaa mieluummin aloitettaa tyhjältä pöydältä ja luoda pari yksinkertaista hinnoittelua, joita tarjotaan uusille yritysasiakkaille. Tästä aloitetaan oppiminen ja dataan perustuva kehittäminen.

D2C-kokeilu on oppimismatka

Kaupankäynti on murroksessa ja olemme kaikki tässä oppilaita. Paras tapa oppia on kokeilla ja rikkoa rajoja. Haastan sinut ajattelemaan asiat tällä kertaa eri tavalla. Kaupallista viikkoa kaikille!

Sirkku Jauhiainen, Business Development Executive, Woolman Oy

 

Haluatko tietää, miten sinun D2C-liiketoimintasi voidaan käynnistää ketterästi?

Ota yhteyttä