Woolman Oy

Acon haluaa liikuttaa ja innostaa – Shopify Plus vie uusiin korkeuksiin

Acon haluaa liikuttaa ja innostaa – Shopify Plus vie uusiin korkeuksiin

Aconin tavoitteena on liikuttaa lapsia ja nuoria innostavalla tavalla. Tuotteet aktivoivat liikkumaan kotona, nimenomaan harrastusten ja koulun ulkopuolella. 

– Trampoliineista meidät tunnetaan parhaiten, ne ovat hyviä ja laadukkaita tuotteita. Siihen, miten kodeissa saadaan liikettä aikaiseksi liikuntaharrastusten ulkopuolella, halutaan tuoda tuotteita ja palveluita jatkossa, kertoo Aconin varatoimitusjohtaja Marko Manninen.

Yritys päätti päivittää verkkokaupat muutama vuosi takaperin. Vertailuja eri alustojen kesken tehdessä Shopify ei ollut ensimmäinen valinta. Muiden verkkokauppa-alustojen kanssa kohdatut ongelmat kuitenkin saivat katsomaan Shopify Plus -ratkaisua uudemman kerran. Päätöstä ei ole tarvinnut katua. 

– Haimme nimenomaan skaalautuvuutta verkkokauppa-alustalta ja se toteutuu  Shopifylla, toteaa Manninen.

Aconilla on viisi verkkokauppaa sekä kolme omaa kivijalkaliikettä: kaksi Suomessa ja yksi Yhdysvalloissa Minnesotassa. Omien kauppojen lisäksi tuotteita myydään myös Amazonissa, Ebayssa ja Walmartissa. 

Brändikuvan rakentamista totuudenmukaisilla mielikuvilla 

Aconin kasvutavoitteet seuraaville kolmelle vuodelle ovat suuret. Halu kasvaa asettaa omat haasteensa myös verkkokauppa-alustalle. Liikkumaan innostavia tuotteita on myyty Mannisen mukaan aika lailla jokaiseen Euroopan maahan sekä Yhdysvaltoihin että Kanadaan tähän mennessä. 

Aconin useat verkkokaupat vaihtuvat yksi kerrallaan Shopify Plus -alustalle. Ensimmäisenä aloitettiin USA:n verkkokaupasta, jonka jälkeen muita kauppoja on avattu tehokkaasti kloonaamalla. Kun yksi kauppa oli suunniteltu ulkonäöltään ja toiminnallisuuksiltaan kuntoon, on kauppojen monistaminen eri kieli- ja markkina-alueille nopeaa.  

Yrityksen kohderyhmät voidaan jakaa kahteen: toinen puoli käyttää tuotetta, toinen lisää sen ostoskoriin ja maksaa hankinnan. Viesti kohderyhmille eroaa toisistaan, mutta taustalla on kuitenkin tärkeä yhteinen elementti: tuotteesta kerrotaan totuus.

– Brändimarkkinointia voi tehdä eri tasoilla, mutta jos kerronta ei vastaa itse tuotetta, se on turhaa. Hyvä tuote ja oikeaan osoitteeseen, se on todella iso osa eteenpäin vievää, kasvavaa brändikuvaa. Ei hypetetä liikaa, mutta ei myöskään nöyristellä. 

Yli 90 prosenttia yrityksen myynnistä tapahtuu verkossa. Kaikki, mitä tehdään sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa, on merkittävää työtä. Isossa osassa Aconin ilmettä on Thrill seekers -videotuotanto. Myös videot auttavat kertomaan rehellisen kuvan tuotteista. 

– Omaa brändiä pyritään viemään eteenpäin luomalla tiettyjä mielikuvia ja tuottamalla tietynlaista materiaalia. 

Tehoa ehjästä alustasta

Tehokkuus- ja performanssilukuja tarkastellessa Aconilla on huomattu muutoksia Shopifyksi vaihdettujen verkkokauppojen orgaanisessa liikenteessä. Aiemmin käytössä olleen verkkokauppa-alustan rikkonaisuus aiheutti harmia hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. SEO-kulma on saatu korjattua Shopifyihin siirryttyä. 

– Nyt olemme voineet keskittyä verkkokauppaliiketoimintaan sekä kampanjoihin. Aika ei ole mennyt tulipaloja sammutellessa, Manninen kokoaa.

Nyt Aconilla eletään verkkokaupan arkea ja opetellaan uuden alustan toiminnallisuuksia.

– Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pohjalla on ehjä verkkokauppa-alusta ja voimme luottaa sen toiminnallisuuksiin.  

Woolman saa Aconilta ja Manniselta kiitosta aikataulussa pysymisestä, vaikka deadlinet ovatkin projektien osalta olleet aika ajoin tiukkoja. 

– Vuoropuhelu puolin ja toisin ollut toimivaa, on osattu sanoa myös ei. On todella iso plussa, että kommunikointi on helppoa ja avointa, Manninen summaa. 

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?