Woolman Oy

10 väitettä Shopify-verkkokaupasta

10 väitettä Shopify-verkkokaupasta

“Shopify on sitä ja Shopify on tätä”. Tässä artikkelissa käydään läpi yleisimpiä väitteitä Shopify-verkkokaupasta! Tiimimme koostuu verkkokaupan asiantuntijoista ja tunnemme Shopifyn kuin omat taskumme. Vastaan on tullut erilaisia väitteitä siitä, mitä Shopifylla ei pysty tekemään ja minkälaisiin käyttötarkoituksiin se ei sovi. Listasimme tähän artikkeliin väittämistä yleisimmät. 

1. Shopify on SaaS-alusta, joten sitäpä ei juuri muokata mieleiseksi

KYLLÄPÄS MUOKKAUTUU. Shopify on SaaS-palvelu, jolloin verkkokaupan data, toiminnallisuudet, hallinta ja tietoturva sekä palvelintila on ladattuna Shopifyn pilveen. Shopify käyttää Google Cloudia.

SaaS eli Software as a Service on yksi yleisten pilvipalveluiden muoto. SaaS on "pilvestä käsin" tarjottava palvelu, jolloin palvelua käyttääkseen ei tarvitse asentaa erillistä ohjelmistoa. Shopify "ydin" eli järjestelmän koodi, palvelimet ja keskeiset toiminnallisuudet ovat Shopifyn käsissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö järjestelmä olisi hyvin joustavasti muokattavissa kauppiaiden erilaisiin tarpeisiin. 

Shopify-järjestelmää voi mukauttaa tarpeisiinsa seuraavilla tavoilla:

  • Shopifyn omat asetukset, joilla hallitaan järjestelmän toiminnallisuuksia ja kyvykkyyksiä. Näitä ovat esimerkiksi maksutavat, toimitusvaihtoehtot, verot ja erilaiset ilmoitukset asiakkaille (sähköpostit ja tekstiviestit) jne.
  • API:t eli rajapinnat. Shopify on rakennettu niin sanotusti API first eli lähes kaikkeen on myös rajapinta, joka mahdollistaa asiakaskohtaiset tai valmisintegraatiot Shopifyn ja muiden järjestelmien välillä.
  • Julkiset ja yksityiset Shopify-sovellukset, joilla järjestelmään voidaan tuoda lisäominaisuuksia. Sovellukset Shopifyssa toimivat aina rajapintojen kautta. Tämä estää sen, että järjestelmään asennetut eri sovellukset voisivat rikkoa alustan, koska ne eivät koskaan tee muutoksia järjestelmän ytimeen. Julkiset eli valmissovellukset hankitaan suoraan Shopify App Storesta ja yksityiset sovellukset ovat kauppiaskohtaisia ratkaisuja.
  • Teema on vapaasti muokattavissa ja eristetty varsinaisesta bisneslogiikasta. Teemaa sisältöjä muokataan teemaeditorissa. Varsinaisia rajoituksia esimerkiksi kaupan ulkoasun suhteen ei ole. Ainoastaan kassan muokkaamisessa on rajoituksia. Voit lukea Shopifyn kassan muokkausmahdollisuuksista tästä artikkelista
  • Shopify tukee hyvin myös Headless Commerce -toteutuksia. Lue lisää Shopifyn sivustolta
  • Shopifyn tietomalli on laajennettavissa. Lisäkenttiä voi vapaasti lisätä oikeastaan kaikkiin tieto-objekteihin kuten tuotteisiin, tuoteryhmiin, blogi- ja sisältösivuille sekä tilauksiin ja asiakastietoihin.

2. Kaikki Shopify-verkkokaupat näyttävät ihan samalta 

EI SE NYT IHAN NIIN MENE. Shopifyn ulkonäkö ja toiminnallisuudet perustuvat  teemoihin ja sovelluksiin. Valittua teemaa voi kuitenkin muokata mielin määrin. Verkkokaupan ulkonäköön vaikuttaa voimakkaasti myös brändivärit ja -kuvat sekä se, miten valittu teema saa brändin eloon. Vinkkejä teeman valintaan löydät täältä tai vaihtoehtoisesti ottamalla yhteyttä asiantuntijoihimme. 

Myös Shopifyn kassaosuutta (checkout) voi muokata tietyissä rajoissa. Eniten muokkausmahdollisuuksia on Shopify Plus -alustavaihtoehdossa. Voit lukea lisää Shopifyn kassan muokkaamisesta ja muokkaamisen syistä tästä artikkelista

Suomalaisen Kirjakaupan, Nanson sekä Fazerin verkkokaupat ovat Shopify-alustalla.

Tässä muutama asiakkaidemme esimerkki: 

Fitfarm

Verkkovalmennuksia verkkokaupassaan myyvä Fitfarm halusi tuotesivujen tyylistä visuaalisemman. Tuotesivu muistuttaakin enemmän landing page -tyyliä kuin perinteistä verkkokaupan tuotesivua. Sivulle haluttiin enemmän sisältöä, kuvia ja videota kuin valmis verkkokaupan teema olisi tarjonnut. 

Puhdistamo

Puhdistamon verkkokaupan yhteydessä on reseptiblogi. Jotta blogi palvelisi verkkokauppaa sujuvammin, blogipohjaa on muokattu siten, että sen yhteyteen saa linkitettyä selvästi ja visuaalisesti juuri kyseisessä reseptissä käytetyt tuotteet. 

3. Shopify sopii vain pienille verkkokaupoille

VÄÄRIN. Shopifyta käyttää yli miljoona verkkokauppaa ympäri maailmaa. Suureen määrään kauppoja mahtuu niin pieniä kuin suuria. Kansainvälisesti tunnettuja suuria Shopify-verkkokauppoja ovat esimerkiksi: Gymshark, Kylie Cosmetics ja RedbullIsompien Shopify-verkkokauppojen taustalla on Shopify Plus -ratkaisu. 

Tässä suuria suomalaisia Shopify-verkkokauppoja:

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää Shopify Plus -ratkaisusta, ota yhteyttä asiantuntijoihimme. Kerromme mielellämme lisää siitä, mitä Shopify Plus mahdollistaa.

4. Shopify on liian amerikkalainen alusta, se ei sovi eurooppalaisten kauppiaiden käyttöön

EI AIVAN NÄIN. Shopify on kanadalainen yritys. Yritys on perustettu vuonna 2008 ja sen toimitusjohtajan paikalla istuu edelleen itse perustaja Tobi Lütke. Alusta on alun perin kehitetty Pohjois-Amerikan mantereen verkkokauppiaiden käyttöön, mutta Shopifyn maailmanvalloituksen edetessä, se on muovautunut globaalisti palvelevaksi alustaksi. Shopify tekee töitä myös Aasian markkinoille laajentumisen eteen.

Euroopassa ja Pohjoismaissa toimivat yritykset kuten Woolman auttavat Shopifyta lokalisoimaan palveluitaan. Hyvä esimerkki on Woolmanin toimituspaikka- ja osoitekorttisovellus Nordic Shipping App tai suomalaiset ja pohjaismaalaiset maksupalvelut kuten Checkout Finland, Klarna, Paytrail, Maksuturva. Näiden avulla pohjoismaiset verkkokauppiaat voivat näyttää asiakkailleen paikalliset toimitus- ja maksutavat.  

5. Shopify on englanniksi, en osaa käyttää sitä eivätkä osaa asiakkaani

KAIKKI ONNISTUU SUOMEKSI JA RUOTSIKSI! Shopify on käännettävissä asiakkaan suuntaan (front-end) myös suomeksi ja ruotsiksi. Lisäksi Shopifyn verkkokauppiasnäkymää eli adminia voi käyttää jo halutessaan suomeksi. Tutustu näkymään täältä

Useissa Shopify Theme Storesta ladattavissa olevista teemoista löytyy jo suomenkielinen versio. Mikäli versio puuttuu, voidaan kauppa kääntää itse halutulle kielelle – vaikka savoksi jos siltä tuntuu! Ohjeet kääntämiseen löydät Woolmanin blogista

Voit lukea Shopify-verkkokaupan toteuttamisesta useammalla kielellä tästä artikkelista.

Shopifyn Helpcenter eli tukikeskus kääntyy hiljalleen suomeksi. Tulevaisuudessa ohjeet ja tukitekstit löytyvät suomen lisäksi usealla muullakin kielellä. 

6. Shopifyn kassaprosessissa on liian monta klikkausta!

YKSI, KAKSI, KOLME. Shopifyn kassa on jaettu kolmelle sivulle: Asiakastiedot, toimitustapa ja maksutapa. Näitä ennen on ostoskori, joka ei teknisesti kuulu kassaan. Asiakas täyttää ensin asiakastietonsa ja siirtyy painikkeen avulla seuraavaan kohtaan. 

Shopify on tutkinut hyvin paljon erilaisia vaihtoehtoja kassan toteuttamiseen ja päätynyt nykyisen kaltaiseen ratkaisuun, jossa kassa on jaettu useammalle eri sivulle ns. single-page checkoutin sijaan. Aikaa kuluu keskimäärin saman verran kassaprosessin läpiviemiseen monisivuisella kassalla kuin yhdellä sivulla olevalla.

Lue lisää Shopifyn kassasta ja sen muokkausmahdollisuuksista.

7. Et omista kauppasi dataa, jos käytät Shopify-verkkokauppaa

EI AIVAN NÄIN. Shopifyn datanhallintaa ei voi verrata esimerkiksi Amazonin markkinapaikkaan. Shopifyhin tallentuvat asiakastiedot ovat kauppiaan käytettävissä. 

Voit lukea lisää Shopifyn tietosuojaselosteesta ja siitä, miten Shopify käsittelee tietoja tästä Woolmanin GDPR-artikkelista

8. Integraatiopainajainen! Shopify on vaikea integroida paikalliseen ERP-järjestelmään.

EI PIDÄ PAIKKAANSA. Shopifyssa on hyvin dokumentoidut rajapinnat ja verkkokauppa-alustaan löytyy myös paljon valmiita integraatioita toisiin SaaS-palveluihin. 

Jos paikalliseen ERP-järjestelmään löytyy rajapintoja, integraatio onnistuu ERP-toimittajan lisäksi myös kolmannelta osapuolelta. Ja vaikka liiketoimintajärjestelmät olisivatkin ajalta ennen internetin aikakautta tai järjestelmiin olisi ajan saatossa tehty paljon räätälöintejä, on kauppiaskohtaisten integraatioiden tekeminen toteutettavissa Shopify-alustan kanssa. Rajapintojen puuttuessa liiketoimintajärjestelmästä integraatio onnistuu ERP-toimittajan avulla. 

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, mikäli tahdot lisätietoja integraatiomahdollisuuksista Shopify-alustaan.

9. Shopify on vain verkkokauppa, tarvitsen myös sisällönhallintatyökaluja ja asiakasrekisterin. 

EI AIVAN NÄIN. Shopify taipuu kätevästi sisällönhallintatyökaluksi! Shopifyhin saa lisättyä blogin tai useampia. Yhtenäistä asiakaskokemusta helpottaa se, että sekä blogi että verkkokauppa löytyvät samalta sivustolta. 

Olemme kirjoittaneet laajasti Shopifyn blogitoiminnallisuuksista. Pääset artikkelien pariin alta:

Myös asiakastilien hallinta on helppoa Shopifyn avulla. Voit lukea asiakkaiden hallinnasta lisää Shopifyn ohjekeskuksesta

10. Shopifyn käyttö käy kalliiksi, kun verkkokauppa kasvaa tarpeeksi isoksi

EIPÄS! Shopifyn hinnoittelu muuttuu asteittain valitun kauppatason mukaan. Mikäli myynti kasvaa tarpeeksi isoksi, kannattaa Shopifyn tasoa vaihtaa seuraavaan. Ajankohtaisen hinnasto Shopifyn sivustolla. Eri Shopify-ratkaisut pitävät myös sisällään eri ominaisuuksia esimerkiksi lahjakorttien ja raportointimahdollisuuksien suhteen. 

Hintatasot:

  • Basic 29 USD / kuukaudessa + 2,0 % myyntikomissio
  • Shopify 79 USD / kuukaudessa + 1,0 % myyntikomissio
  • Advanced 299 USD / kuukaudessa + 0,5 % myyntikomissio

Shopify Plus -verkkokaupparatkaisun hinnoittelu riippuu kokonaisuudesta ja tarkempia tietoja sen hinnoittelusta saat ottamalla yhteyttä asiantuntijoihimme. Koska sitten kannattaa harkita Shopifyn sijaan Shopify Plus -ratkaisuun? Lue lisää tästä artikkelista.

Kuukausimaksun ja myyntikomission lisäksi Shopifyhin liitettävät lisäsovellukset voivat olla maksullisia. Sovelluksista voidaan veloittaa kertamaksu, kuukausimaksuja tai niiden käyttömäärästä voidaan laskuttaa. Lisäksi valitsemasi maksu- ja toimitustapojen tarjoaja voi laskuttaa palveluistaan.

Aiemmin mainitut Shopifyn teemat voivat olla ilmaisia tai maksullisia. Maksulliset teemat ostetaan vain kerran, mutta jos sinulla on useampi Shopify-verkkokauppa, ostat jokaiseen kauppaan teeman erikseen.

 

Jäikö jokin väite käsittelemättä? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, keskustelemme mielellämme lisää väitteistä (ja totuuksista). 

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?